Bank winny phishingowi? Musi wypłacić odszkodowanie okradzionej klientce

Bank winny phishingowi? Musi wypłacić odszkodowanie okradzionej klientce14.06.2016 14:00

Interesujący wyrok zapadł w ostatnim czasie w Sądzie Okręgowym w Łodzi w sprawie kradzieży środków z konta bankowego najpewniej z wykorzystaniem phishingu. Okazuje się, że to bank może zostać ukarany w wyniku skutecznego oszustwa dokonanego na kliencie.

O całej sprawie donosi Dziennik Internautów. W maju 2014 jedna z klientek pewnego banku doświadczyła kradzieży swoich pieniędzy z bankowego konta internetowego. Mowa o dwóch przelewach o łącznej wysokości niecałych 20 tys. złotych.

Krótko przed kradzieżą poszkodowana próbowała logować się bezskutecznie do usługi. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że właśnie wówczas nastąpił atak – poszkodowana znalazła się na fałszywej stronie, która imitowała witrynę jej banku, gdzie udostępniła atakującym dane niezbędne do przelania środków, łącznie z hasłami jednorazowymi.

Bank stwierdził, że kobieta mogła stać się ofiarą phishingu, a śledztwo policyjne w tej sprawie szybko umorzono. Ta jednak postanowiła zwrócić się do sądu, gdzie stwierdzono, że skuteczne oszustwo nie pozwala na stwierdzenie w jej przypadku „rażącego niedbalstwa”. Byłoby tak na przykład wtedy, gdyby poszkodowana była świadoma przekazywania kodu trzecim osobom:

W ocenie Sądu, powyższe okoliczności, nie pozwalają na przypisanie powódce rażącego niedbalstwa w związku z wpisaniem na stronie internetowej imitującej stronę Banku kodów służących co do zasady do autoryzacji transakcji, a nie do weryfikacji tożsamości.

Oczywiście większość internautów zdaje sobie sprawę z procedur, jakie obowiązują w podobnych przypadkach – nie ma możliwości, by bank zażądał od klienta przekazania haseł czy innych tego typu danych. W ocenie sądu nie jest to jednak taką oczywistością, w związku z czym zażądano, aby... to bank zwrócił poszkodowanej całą kwotę, łącznie z odsetkami.

Nikogo nie dziwi chyba, że w przypadku tak nieoczekiwanej decyzji sądu, bank bezzwłocznie złożył apelację, między innymi w oparciu o fakt, że wcześniej sąd oddalił wniosek o opinię biegłego informatyka – według banku klientka była winna rażącego niedbalstwa. Sąd Okręgowy oddalił apelację.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.