Blender 2.62 — śledzenie obiektów, nowe narzędzia teksturowania

Blender 2.62 — śledzenie obiektów, nowe narzędzia teksturowania17.02.2012 11:56

Zgodnie z planem wydana została wersja Blendera — otwartoźródłowego oprogramowania do modelowania i animacji 3D. Wydanie 2.62 wnosi poprawki w wielu krytycznych punktach programu, oraz wprowadza nowości z dziedziny teksturowania modeli i śledzenia ruchomych obiektów na filmie.

Wśród narzędzi UV szczególną uwagę warto zwrócić na nowe możliwości „zszywania” tekstury wykorzystanej na modelach, których siatka nie jest jednoczęściowa. Wierzchołki siatki modelu, które będą stanowić „szew” tekstury można odpowiednio oznaczyć, wybrać kolor zaznaczenia dla lepszej czytelności na tle grafiki. Program automatycznie przekształci i zmieni położenie zszytych siatek, dzięki czemu możliwe jest wybranie najlepszego fragmentu tekstury bez martwienia się, czy dwa kawałki będą do siebie pasować.

Wśród narzędzi UV znalazł się również pędzel, który pozwala na malowanie na teksturze. Narzędzie zachowuje się identycznie, jak narzędzia do rzeźbienia modeli. Pozwala to na ręczną zmianę układu wierzchołków i kształtu siatki.

Bardziej przemawiającą do wyobraźni użytkowników, którzy nie zajmują się modelowaniem 3D na co dzień, nowością jest śledzenie ruchomych obiektów i możliwość renderowania obiektów, które będą się poruszać w naturalny sposób. Domyślnie śledzenie obiektów pozwala na umieszczanie modeli na płaszczyźnie stworzonej przez kamerę i śledzony obiekt, ale od niedawna wprowadzono możliwość ustawienia parametru głębi. Dzięki temu, po prześledzeniu ruchów czyjejś głowy, możliwe jest nałożenie na nią cyfrowej charakteryzacji.

W nowym Blenderze znalazł się również modyfikator remesh, pozwalający na tworzenie nowych topologii siatki modelu na podstawie powierzchni wejściowej. Wynikowa bryła będzie kształtem przypominać wejściową, ale jej siatka będzie złożona tylko z czworokątów. Z kolei silnik renderujący — Blender Cycles — ma możliwość ręcznego wyboru procesora graficznego, na którym będzie odbywało się renderowanie, oraz pracy na wielu kartach graficznych.

Poza powyższymi w nowym Blenderze znajdziemy również drobne poprawki wyglądu komponentu Game Engine, kompatybilność z Second Life w filtrze COLLADA, obsługę tekstur o głębi koloru zapisanej na 16 bitach, operacje logiczne na bryłach z użyciem biblioteki Carve, poprawki w Dynamic Paint i wiele innych. W poszukiwaniu informacji warto zajrzeć na stronę Blendera.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows i Mac OS X z naszego portalu. Wersja dla Linuksa jeszcze nie została udostępniona. Program znajduje się w dziale Programy -> Grafika -> Modelowanie 3D.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.