Blender 2.7 wchodzi w świat dymu i ognia

Blender 2.7 wchodzi w świat dymu i ognia21.03.2014 14:15

Na początku miesiąca zamrożone zostało repozytorium kodu Blendera w wersji 2.7, a od wczoraj możemy korzystać z wersji stabilnej. Nowości nie brakuje, ale prawdopodobnie najważniejszy jest tu rozwój renderera Cycles, który dorobił się zalążka renderowania efektów wolumetrycznych. Dzięki temu możliwe jest dodawanie do scen takich obiektów, jak ogień, mgła czy dym, reprezentowanych na modelowanej scenie przez zwykłe siatki. Umożliwi to także dokładne renderowanie materiałów przezroczystych czy emitujących światło.

Kod odpowiedzialny za renderowanie z wykorzystaniem danych wolumetrycznych z użyciem Cycles został włączony do repozytorium pod koniec grudnia ubiegłego roku. Obecnie obsługiwane są trzy typy efektów: pochłanianie światła, które można wykorzystać na przykład przy renderowaniu ciemnej mgły, rozpraszanie światła, czyli odbijanie promieni w zdefiniowanych kierunkach, oraz emisja, do renderowania obiektów świecących, jak ogień. Shadery przyjmują różną gęstość, co pozwala sterować stopniem intensywności efektu. Shadery można także zastosować w otoczeniu sceny, co pozwala na realistyczne renderowanie mgły czy scen nocnych. Korzystając z nich należy jednak pamiętać, że to dopiero początek długiej drogi, jaką ma przed sobą Cycles.

pochłanianie, pochłanianie + rozpraszanie, emisja
pochłanianie, pochłanianie + rozpraszanie, emisja

Warto wspomnieć także o tym, że niektóre fragmenty Cycles zostały napisane z użyciem instrukcji SSE, dzięki czemu o około 30% przyspieszone zostało renderowanie z użyciem CPU. Przejście na wersję 1.4 Open Shading Language również pozytywnie wpłynęło na szybkość wykonywani niektórych operacji. Poprawione zostało ponadto renderowanie włosów, dzięki czemu nawet kiedy światło pada na nie bezpośrednio, nie ma ryzyka, że pojawią się artefakty w postaci świecących punktów, a fryzury i futra naturalnie połyskują.

W samym Blenderze zmienił się między innymi pasek narzędzi, ktory pozwala teraz układać narzędzia w kategorie widoczne jako karty. Narzędzia transformacji zyskały pola do wprowadzania wartości lub równań. „Pod maską” zaś pojawiła się możliwość wykorzystania wielordzeniowych układów do obliczania między innymi modyfikatorów obiektów w wielu wątkach. Różnica będzie odczuwalna w szczególności przy pracy ze scenami obfitującymi w modele, do których zastosowano trudne modyfikatory.

Do narzędzi modelowania dołączony został modyfikator oferujący przekształcenia laplasjańskie. Pozwala on na zmianę pozycji siatki z zachowaniem geometrycznych detali ­— na przykład zmianę pozycji modelowanej postaci. Użytkownik musi zdefiniować tylko wierzchołki „kotwiczne” (na przykład dłonie i stopy) i przesunąć wybrane. Dla reszty najlepsza pozycja zostanie obliczona automatycznie. Modyfikator ten powstał w ramach ubiegłorocznego Google Summer of Code. W praktyce wygląda to tak:

Blender Gsoc 2013 Tutorial Laplacian Deform Modifier

Sporo nowości znalazło się w mechanizmach śledzenia ruchu w edytorze filmów. Markerom można teraz nadać wagi, które mogą zmieniać się w czasie. Waga oznacza, jak silny wpływ dany marker będzie miał na końcowy wynik śledzenia ruchów kamery i obiektów. Dzięki temu można zredukować niechciane „skoki”, które pojawiają się na przykład kiedy śledzony obiekt zostanie zasłonięty bądź znajdzie się poza kadrem. Dzięki narzędziom do śledzenia obszarów, zaznaczonych na filmie, bezpośrednio z edytora klipów można umieścić tam obraz, a także zastosować zniekształcenia zgodne z naturalną perspektywą.

[vimeo=http://vimeo.com/80630755]Blender 2.7 zyskał także nową wersję modyfikatora pozwalającego zamienić siatkę płaszczyzny w szkielet (krawędzie zamieniane są w elementy szkieletu o zdefiniowanej przez użytkownika grubości i właściwościach). Modyfikator udostępniający operacje Boole'a również został przepisany i teraz obsługuje wielokąty i zachowuje informacje o krawędziach (szwy, zagniecenia). Poprawione zostało także działanie noża i narzędzi do modelowania kantów obiektów, gdzie znalazły się nowe parametry do wyboru. Deweloperów gier zainteresować może możliwość ładowania plików zapisanych przez program Adobe Photoshop (spłaszczone) oraz system dyskretnego ustalania poziomu detali.

Najnowszego stabilnego Blendera 2.7 można pobrać z naszej bazy programów. Program niezmiennie jest darmowy. Więcej o zmianach można przeczytać na wiki projektu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.