Blender: jak zrobić napis?

Blender: jak zrobić napis?17.08.2022 11:00
Blender: jak zrobić napis?
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Tworzenie napisów w programie Blender nie jest skomplikowane. Znając ten proces można znacznym stopniu urozmaicić nasze modele 3D, a w połączeniu z modyfikatorami efekt jest jeszcze lepszy.

Blender to wszechstronne oprogramowanie, które pozwala na modelowanie trójwymiarowych obiektów. Możliwe jest również stworzenie napisu w formie modelu 3D. Jak to zrobić? Proces nie jest skomplikowany, więc warto go opanować, by wszelkie projekty zyskały na jakości.

Blender: tworzenie napisu 3D zaczynamy w Object Mode

Po otwarciu Blendera i projektu, będąc w Object Mode, należy wywołać menu dodawania obiektów. Najszybciej można to zrobić za pomocą skrótu Shift+A. Pojawi się panel z którego należy wybrać Text. W tym momencie na scenie tworzy się domyślny napis.

W panelu po prawej stronie, tuż nad ikonką materiałów, pojawia się nowy symbol. To właśnie tutaj można dokonać wyboru interesującej nas czcionki (Font) oraz formatować tekst.

[1/2] Blender: tworzenie napisów zaczynamy w Object Mode, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/2] Blender: tworzenie napisu rozpoczyna się w Object Mode, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Teraz, zaznaczając wcześniej tekst, można przejść do Edit Mode. W tym miejscu możliwe jest zastąpienie domyślnego tekstu swoim własnym. Tworzenie napisu działa niezwykle intuicyjnie, niczym w typowym programie do edycji tekstu. Klawisz Backspace usunie niepotrzebne znaki.

Blender: własny tekst tworzymy w Edit Mode, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
Blender: własny tekst tworzymy w Edit Mode
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Blender: konwersja tekstu na "mesh" w Object Mode

Tekst w Blenderze został napisany i chcemy, by miał swoją geometrię. W tym celu należy powrócić do Object Mode, zaznaczyć napis prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Convert To Mesh. Tym sposobem napis w Blenderze stał się obiektem. Pojawia się jednak problem, który może utrudniać proces modelowania. Wystarczy rzucić okiem na siatkę obiektu, by dojść do wniosku, że jej edytowanie może być problematyczne.

[1/3] Blender: konwercja tekstu na obiekt w Object Mode, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/3] Blender: siatka jest dość złożona, a statystyki to potwierdzają, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/3] Blender: edytowanie takiego modelu może być problematyczne, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

By siatka stała się bardziej czytelna, nie trzeba ręcznie usuwać niepotrzebnych linii. Modyfikator Decimate usunie niepotrzebne linie automatycznie. Ważne jest, aby przed jego użyciem, nie modelować obiektu. Mówiąc wprost - napis ma być płaski jak plane.

W modyfikatorze Decimate należy wybrać opcję Planar i odpowiedni Angle Limit. Za co odpowiada ta funkcja? Wystarczy zwiększyć wartość np. na 75 stopni. Model traci na jakości. Domyślna wartość "5" jest optymalna. Po zatwierdzeniu modyfikatora, siatka stała się bardziej czytelna, a napis w Blenderze nie stracił na jakości.

[1/3] Blender: modyfikator Decimate "wyczyści" siatkę, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/3] Blender: działanie modyfikatora Decimate, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/3] Blender: po zatwierdzeniu modyfikatora, siatka jest przejrzysta, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Blender: modelowanie napisu w Edit Mode

Wciskając klawisz A, zaznaczymy cały obiekt i klawiszem E wywołujemy Extrude Tool, czyli jedno z podstawowych narzędzi Blendera służących do modelowania. Oczywiście, nasz obiekt podlega pod te same zasady, pod jakie podlegają "normalne" obiekty. Można więc ustawić gładkie cieniowanie czy skorzystać z modyfikatorów.

[1/4] Blender: Edit Mode i modelowanie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/4] Blender: niegdyś napis, teraz obiekt, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/4] Blender: modyfikator Simple Deform daje ciekawy efekt, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[4/4] Blender: render. Widać działanie modyfikatora Wireframe, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Tworzenie napisów w programie Blender jest niezwykle intuicyjne. Jest to prosty sposób na to, by ulepszyć modele. Warto jednak pamiętać o tym, że umiejętne wykorzystanie modyfikatorów może znacznie ułatwić cały proces.


Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.