Były CTO Mozilli: spadek popularności Firefoksa to wina działań Google

Były CTO Mozilli: spadek popularności Firefoksa to wina działań Google20.07.2017 16:39

Według danych StatCounter przeglądarka Firefox ma tylko 5,93% udziałów na wszystkich platformach. Biorąc pod uwagę wyłącznie rynek komputerów osobistych, sytuacja wygląda lepiej – 13,98%, ale nie jest to rezultat zadowalający dla Mozilli. Co gorsza, udziały ciągle spadają. Powody tej sytuacji przedstawił były CTO Mozilli, Andreas Gal – winne ma być przede wszystkim Google.

Rynek przeglądarek zdominowany został przez Google Chrome, które na samym desktopie ma udział na poziomie 63,23%. Biorąc pod uwagę wszystkie platformy, Chrome musi zadowolić się „tylko” 53,92%. Jednakże drugie miejsce należy do Safari, przeglądarki dostępnej wyłącznie na platformie Apple. Z kolei najpopularniejszy mobilny system operacyjny, czyli Android, to już silna dominacja Chrome’a.

Firefox traci użytkowników.
Firefox traci użytkowników.

Na coraz mniej ciekawą dla Mozilli sytuację postanowił zareagować były dyrektor ds. technicznych. Andreas Gal opublikował na swoim oficjalnym blogu tekst, który przedstawia powody obecnych niskich udziałów Firefoksa. Oczywiście winne jest Google, a dokładniej sposób dystrybuowania Chrome’a. Potwierdzeniem mają być opublikowane zrzuty ekranu. Widzimy na nich jedne z najpopularniejszych usług Google – wyszukiwarkę, Gmaila, YouTube oraz kalendarz. Na każdej z tych stron, odwiedzonych z poziomu Firefoksa, pojawia się komunikat proponujący Google Chrome – przeglądarkę rekomendowaną przez Google..

Były CTO Mozilli pisze o agresywnym wykorzystywaniu przez Google swojej pozycji monopolistycznej w usługach internetowych. Chrome promowany jest w usługach mających ogromną bazę użytkowników, którzy odwiedzając chociażby wyszukiwarkę czy YouTube, widzą reklamę Chrome’a. Wymienione usługi to przecież jedne z najczęściej odwiedzanych stron internetowych na świecie.

Andreas Gal dodaje, że spadek udziałów nie jest spowodowany jakością samego Firefoksa. Zespół inżynierów pracujących nad rozwojem przeglądarki dokonał odczuwalnej poprawy w jej działaniu. Ponadto kolejne elementy futurystycznego silnika Servo, trafiają etapami do nowych wydań przeglądarki. Nowy Firefox ma nie być gorszym od Google Chrome, a w niektórych zadaniach ma działać nawet lepiej. Tutaj były CTO wspomina o mniejszym zużyciu pamięci. Jak pokazały nasze ostatnie testy, tak rewelacyjnie z tym zużyciem nie jest i Mozilla ma jeszcze nad czym pracować.

W związku z tym, że problemem Firefoksa nie jest jakość, to kolejne usprawnienia stworzone przez programistów, nie pomogą w walce z Google. Przeglądarka musi mierzyć się z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych, na których prawie nie istnieje oraz musi walczyć z monopolem wykorzystywanym przez Google. Co ma więc odwrócić niekorzystną sytuację? Podobno przekierowanie sił na nowym rynek (np. smartfonów) lub nawet stworzenie nowego rynku – przeglądarki innej niż wszystkie.

Andreas Gal porównuje obecny rynek przeglądarek do czasów dominacji Internet Explorera 6. Pojawia się jednak ważna różnica – Google w przeciwieństwie do Microsoftu, nie zaniedbuje swojego produktu, ciągle go rozwijając i zdobywając kolejne procenty udziałów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.