Ceneo i Opineo pod lupą UOKiK. Pozwalały na ukrywanie opinii

Ceneo i Opineo pod lupą UOKiK. Pozwalały na ukrywanie opinii18.04.2021 15:52
fot. dobreprogramy (Piotr Urbaniak)

Dokładniej rzecz ujmując, pozwalały na ukrywanie negatywnych opinii i ocen. UOKiK zdecydował się na interwencję i kontrowersyjna polityka ma zostać zmieniona.

Zarówno Ceneo, jak i Opineo miały w regulaminie kontrowersyjny, jak ocenił UOKiK, zapis pozwalający sprzedawcy na ukrycie negatywnej opinii lub oceny w sytuacji, gdy nawiązał on kontakt z niezadowolonym klientem. Nieistotne, jak i czy w ogóle spór został rozwiązany, ani co było jego genezą. Wystarczyło, że sklep się odezwał, a klient albo nie zareagował, albo kliknął w umieszczony we wiadomości odnośnik.

Ukryte opinie i oceny nie były prezentowane na stronach agregatorów i nie wliczały się do końcowej oceny punktowej sprzedawcy, co pozwalało niemalże dowolnie windować średnią.

Roboty i ludzie Amazon Polska: maszyna jest dodatkiem do człowieka, nie odwrotnie

Wprowadzanie konsumenta w błąd

Według prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, takie działanie prowadzi do zaburzenia statystyk, a co za tym idzie wprowadza konsumenta w błąd. Urząd wprawdzie nie podważa idei stojącej za narzędziami do komunikacji, ale zaznacza, że informacja o liczbie ocen wycofanych również powinna zostać wyeksponowana w serwisie.

Z kolei o tym, czy sprzedawca wywiązał się z umowy, powinien decydować sam klient. Bez furtki w postaci potraktowania braku odpowiedzi jako odpowiedź twierdzącą.

Chróstny skierował do włodarzy obydwu platform tzw. wystąpienie miękkie, nakazujące zmianę praktyki usuwania negatywnych opinii. Jak twierdzi, postulat został uwzględniony.

Liczby mówią same za siebie

Według badania PBS dla UOKiK-u, aż 84 proc. Polaków uważa, że wysoka ocena lub pozytywne opinie są istotne podczas zakupów w sieci. Przy czym 77 proc. uznaje zjawisko fałszowania opinii za powszechne, a 47 proc. boi się, że może się fałszywą opinią kierować.

Tymczasem 37 proc. deklaruje, że czytając pozytywne opinie, nacięło się na towar, który nie spełnił oczekiwań. Słowem, problem faktycznie istnieje. Na twardych danych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.