Chętniej płacimy za Spotify i inne abonamenty – branża muzyczna kwitnie

Chętniej płacimy za Spotify i inne abonamenty – branża muzyczna kwitnie27.02.2020 16:31
Serwisom strumieniującym muzykę, jak Apple Music, przybywa w szybkim tempie abonentów, fot. mirtmirt / Shutterstock.com

W przeciągu ostatniej dekady branża muzyczna przeszła radykalną transformację. Generalnie obroty utrzymały się na podobnym poziomie, ale sposób jej konsumpcji zmienił się całkowicie. Oczywiście pieniądze te niekoniecznie trafiają do twórców muzyki w ten sam sposób, ale to już zupełnie odrębna sprawa.

Dla największych graczy na rynku, jakimi obecnie są serwisy streamingowe liczy się to, że ich przychody znacznie się zwiększyły.

Coraz bardziej ochoczo korzystamy z abonamentów do strumieniowania muzyki

Recording Industry Association of America, w skrócie RIAA, opublikowało coroczny raport o stanie branży muzycznej w USA. Wynika z niego, że konsumenci w zdecydowanej mierze pochłaniają muzykę strumieniując ją poprzez usługi takie, jak Spotify, Apple Music, TIDAL czy Deezer.

W roku 2019 Amerykanie przesłuchali na serwisach streamingowych aż 1,5 biliona utworów, a rynek fizyczny i cyfrowy wygenerował łącznie 11,11 mld dolarów zysku, z czego 89 procent przypadło segmentowi cyfrowemu.

Tak się zmieniał rynek muzyczny na świecie w ciągu ostatniej dekady, fot. Statista
Tak się zmieniał rynek muzyczny na świecie w ciągu ostatniej dekady, fot. Statista

Aż 79 procent osób słuchających muzyki w USA konsumuje ją poprzez strumieniowanie (pozostałe 10 procent to m.in. sprzedaż cyfrowa). W roku 2018 strumieniowanie wybierało 75 proc. Amerykanów. Te cztery procent to nieduży skok, ale gdy popatrzy się na obroty z płatnych abonamentów wzrosły rok do roku aż o 25 procent, budzi to już duży respekt.

Serwisy streamingowe oferują teraz znacznie szerszą zawartość, aniżeli tylko muzykę. Proponują one abonentom między innymi coraz popularniejsze podcasty, jak również teledyski (np. Apple Music, TIDAL) , a także możliwość słuchania muzyki wraz z tekstami wyskakującymi do niej na ekranie (z czego słynie np. Deezer).

W Stanach Zjednoczonych aż 60 milionów osób korzysta z płatnych abonamentów muzycznych, czyli niemal jedna piąta populacji USA. Warto nadmienić, że oczywiście część tych abonamentów jest współdzielona, a więc realnie tych abonentów może być więcej. Jak podał CEO i prezes RIAA Mitch Glazier średnio w roku 2019 przybyło po milionie nowych abonentów każdego miesiąca.

To właśnie nowi klienci Spotify, Apple Music i innych usług streamingowych, którzy zdecydowali się na płatne abonamenty dostarczyli tym firmom 1,4 miliarda dolarów dodatkowych przychodów. Ta liczba reprezentuje zarazem 93 procent całego wzrostu obrotów, jaka nastąpiła w roku 2019.

Gdy streaming zyskuje, tracą inne formy sprzedaży muzyki. Oprócz jednej

Jak to często w biznesie bywa, mamy do czynienia z grą o sumie zerowej, czyli gdy jeden segment zyskuje, inne tracą. Także aż 18-procentowy spadek zanotowała sprzedaż albumów drogą cyfrową, a albumy w wersjach fizycznych sprzedawały się gorzej o 0,6 proc. Co ciekawe jednak w tym klimacie zaskakujący renesans przeżywają winyle, których sprzedaż wzrosła o 19 procent. Nośnik ten od 14 lat nieustannie odnotowuje wzrost sprzedaży, choć jest to nadal niszowe medium, z 4,5 proc. udziałem w rynku fizycznym.

Raport RIAA dotyczy co prawda Ameryki, która jest największym rynkiem muzycznym, ale tendencje obecne na tamtejszym rynku są w zasadzie dostrzegalne na całym świecie, choć może nie do końca w takich samych proporcjach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.