Ciasteczka nie tak słodkie, jak miały być

Ciasteczka nie tak słodkie, jak miały być17.06.2013 13:07
Marcin Paterek

Obowiązujące od blisko trzech miesięcy regulacje dot. plików cookies dały się już chyba wszystkim internautom we znaki. Informacje wyświetlane w mniej lub bardziej inwazyjnej formie miały zwiększyć poziom świadomości konsumenckiej, a zarazem przestrzegać przed wiarą w anonimowość w Sieci. Zamiast tego doprowadzają do wzrostu frustracji, kiedy n-ty raz trzeba szukać magicznego krzyżyka lub przycisku „OK”, pozwalających zamknąć nachalny komunikat.

Trudno dziś znaleźć osobę, która byłaby w pełni zadowolona z obowiązujących przepisów. Tego typu ograniczenia powinny być proste, mniej inwazyjne — twierdzi Michał Jaworski, dyrektor ds. strategii technologicznej Microsoftu. Zwraca on uwagę na fakt, że idea stojąca za zmianami w prawie była szczytna, bo internauci powinni być świadomi, że ceną za możliwość korzystania bez opłat ze stron internetowych jest dzielenie się informacjami osobistymi i zgoda na to, by nieustannie nas „podglądano”. Problemem jednak jest sposób wcielenia przepisów w życie, który zwyczajnie utrudnia życie milionom osób. Nie pojedźmy zbyt daleko w naszym szlachetnym dziele ochrony konsumenta, ponieważ wtedy nie tylko pogorszymy warunki do tworzenia biznesu, ale również pogorszymy innym konsumentom możliwości skorzystania z naprawdę innowacyjnych produktów — przekonuje Jaworski.

Interesujące, że wady obecnego rozwiązania widzi nawet… stojący za regulacjami minister Michał Boni. Jestem otwarty na propozycję stworzenia wraz z IAB [Związkiem Pracodawców Branży Internetowej – przyp. red.] zespołu roboczego, który mógłby wypracować nową, prostszą formułę regulacji dotyczących plików cookies — powiedział na początku czerwca. Jeszcze w tym miesiącu odbyć ma się pierwsze spotkanie w sprawie zmiany regulacji w taki sposób, by cały mechanizm był prostszy i mniej uciążliwy. Naszym celem jest zbudowanie na nowo równowagi pomiędzy ochroną danych osobowych a przyjaznymi rozwiązaniami dla biznesu w Internecie. Duża część użytkowników nie ma w ogóle świadomości, ile pozostawia po sobie śladów — podkreśla Boni.

Próba dotarcia do wszystkich, nawet najmniej zaawansowanych użytkowników Internetu, sprawia jednak, że natarczywie wyświetlane komunikaty tylko wzmacniają uczucie osaczenia. Chodzi o to, żeby z jednej strony konsumenci nie czuli się zagrożeni, bo obecnie poczucie zagrożenia jest potęgowane. Po drugie, żeby rządy mogły mieć poczucie spełnionego obowiązku, a biznes by mógł się rozwijać i wprowadzać kolejne innowacje — twierdzi Jaworski.

Istnieje więc niepisana zgoda na to, że przyszłe przepisy dot. plików cookies powinny zostać złagodzone. Przedstawiciel Microsoftu słusznie zauważa, że niewielkie ilości regulacji pozwoliły branży internetowej rozwinąć się w zadziwiającym tempie. Nie zepsujmy tego, nie doprowadźmy do tego, że będziemy się mogli poruszać tylko w jakichś twardo określonych ramach — twierdzi. I aż chciałoby się z nim zgodzić, gdyby tylko nie podszepty sumienia, że brak stosownego prawa może doprowadzić do czegoś gorszego niż PRISM

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.