Co to jest vishing? Każdy powinien to wiedzieć

Co to jest vishing? Każdy powinien to wiedzieć25.04.2024 11:52
Zawsze tak zaczynam rozmowę przez telefon
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | eliosdnepr

Vishing to jedna z niebezpiecznych, ale bardzo często stosowanych przez cyberprzestępców metod działania. Oszustwa z wykorzystaniem połączeń telefonicznych mogą sprowadzić na ofiary poważne konsekwencje, z kradzieżą oszczędności na czele.

Vishing to skrót od wyrażenia "voice phishing". Jest to rodzaj oszustwa phishingowego z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Cyberprzestępcy, którzy stosują technikę vishingu, często podszywają się pod zaufane instytucje, takie jak banki, urzędy czy inne organizacje. Celem oszustów jest wyłudzenie danych.

Z tego względu niebezpieczną sytuacją jest, gdy nasz numer telefonu wpadnie w ręce cyberprzestępców. Im więcej danych idzie w parze z naszym numerem, tym bardziej precyzyjny i spersonalizowany może być atak, który przeprowadzą cyberprzestępcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Vishing – duże zagrożenie dla twoich pieniędzy

Jeśli cyberprzestępcy posiadają nasze imię, nazwisko i numer telefonu, mogą już wstępnie wzbudzić zaufanie w trakcie rozmowy. Jeśli podszywają się pod pracownika banku i wiedzą, gdzie założyliśmy konto, lub znają choćby wybrane cyfry numeru karty płatniczej (dane te mogą pochodzić np. z wycieku ze sklepu internetowego), stają się dla rozmówcy jeszcze bardziej wiarygodni.

Jak czytamy w serwisie gov.pl, rozmówcy, którzy podszywają się pod określone instytucje, działają według pewnych schematów. Oszust, który stosuje vishing, może namawiać do pobrania specjalnej aplikacji, która ma w jakiś sposób pomóc rozwiązać problem, choć w rzeczywistości jest to sposób na uzyskanie dostępu do urządzenia.

Oszuści często mogą namawiać do udostępnienia danych takich jak login, hasło czy kody autoryzujące transakcje. Oprócz tego częstym motywem jest nakłanianie do wykonania przelewu na "konto tymczasowe".

Jak chronić się przed vishingiem?

Jedyną słuszną metodą ochrony przed vishingiem jest weryfikacja tożsamości rozmówcy. Możemy zatem poprosić o podanie informacji, które umożliwią zweryfikowanie tożsamości (w sytuacji, gdy ktoś podszywa się pod znajomą nam osobę). Jeśli rozmawiamy z rzekomym pracownikiem banku, ale sposób prowadzenia rozmowy wzbudza podejrzenia, najlepiej się rozłączyć i ręcznie wybrać numer infolinii banku, w celu zweryfikowania, z kim rozmawialiśmy.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.