Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie

Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie26.02.2015 11:31

Android w początkowych założeniach nigdy nie miał być systememoperacyjnym dla komputerów osobistych. Początkowo nic też nie myślanoo jego uruchamianiu na dominującej na desktopie architekturze x86.Czasy się zmieniły, trafić można w sklepach na laptopy z Androidem, atablety z procesorami Intel Atom i systemem Google'a to właściwiecodzienność. Gdy jednak ktoś sam zechce zainstalować Androida naswoim komputerze x86, zaczynają się schody. Publicznie dostępnawersja4.4 z projektu Android-x86 jest surowa i wymagająca, a o jejwspółpracy z preinstalowanym na większości komputerów osobistychWindows możemy zapomnieć. Dla tych, co cenią wygodę użytkowania,powstał właśnie Console OS – Android, z którego można korzystaćrównoległe z „okienkami”, z pełną wydajnością iwykorzystaniem zasobów sprzętowych.

Jeśli dysponujecie urządzeniem z nowszym procesorem Intela(zarówno Atomem jak i Celeronem/Pentium, jak i wydajnymi procesoramiCore), możecie już samodzielnie wypróbować system, który jestspełnieniem niezrealizowanych fantazji producentów sprzętu ohybrydowych urządzeniach, przełączanych w zależności od potrzebmiędzy Windows a Androidem. Z prac nad takim sprzętem niewielewyszło, pod naciskami zarówno Microsoftujak i Googleproducenci dali sobie spokój.

Console OS żadne jednak naciski niestraszne, projekt rozwijał sięcałkowicie niezależnie, współfinansowany przez społeczność. Wpaździerniku zeszłego roku na Kickstarterze jego autorzy z firmyMobile Media Ventures na stworzenie Androida dualnego startu,skrojonego pod PC, zebrali niemal 80 tys. dolarów. Zapowiedzianowówczas, że będziemy mieli do czynienia nie z jakąś emulacją, jak wwypadku np. rozwiązania BlueStacks, ale z pełni natywnym Androidemx86, dostosowanym do wszystkich wymogów działania na PC, łatwym winstalacji, wyposażonym w licencjonowaną wersję sklepu Google Play,możliwość jednoczesnego uruchamiania dwóch aplikacji obok siebie,wsparcie dla sprzętowej akceleracji grafiki oraz w wersji Pro,wygodne przełączanie między systemami.

Console OS Demos & Wins People's Choice Award at Vator Splash

Na stronie projektu udostępniono już dla każdego za darmo(wymagana jestrejestracja) do pobrania wersję Developer Release 1, w dwóchodmianach, jednej przeznaczonej dla procesorów Core/Haswell, drugiejdla Atomów Bay Trail i wcześniejszych procesorów Core. Obiezainstalować można z przygotowanego wcześniej pendrive, zgodnie zewskazówkami opublikowanymina wiki. Konieczne jest jednak posiadanie 64-bitowego UEFI, ajeśli chcemy przełączać się między Windows a Console OS-em,wyłączenie szyfrowania Windows.

Wsparcie sprzętowe jest póki co ograniczone,np. osoby bez czipów radiowych Intela (3160 i 7260) nie będą miałyWi-Fi, nie uzyskamy też sprzętowej akceleracji grafiki z układówGeForce czy Radeon. W przyszłości ma być lepiej, kolejne wydania mająposzerzać bazę obsługiwanego sprzętu. Warto podkreślić, że możnaConsole OS-a zainstalować też na zewnętrznym dysku USB 3.0 (albobardzo szybkim pendrive), uzyskując w ten sposób łatwy w przenoszeniumiędzy komputerami system, obsługujący szyfrowanie zapisanych na jegopartycji danych. Nie zainstalujemy za to systemu w maszyniewirtualnej, przynajmniej na razie – zbyt wiele zależy odsprzętowej akceleracji grafiki, której hiperwizory nie są w staniezapewnić na oczekiwanym poziomie.

Jeśli już przebrniecie przez instalację (która na wspieranymsprzęcie jest rzeczywiście bezproblemowa), warto sprawdzić możliwościConsole OS-a za pomocą demonstracji, przygotowanych specjalnie podniego, a wykorzystujących silnik Unreal Engine 4. Pliki APKpobierzecie z artykułuwiki opisującego, jak rozpocząć przygodę z tym systemem.

Nasza krótka zabawa z Console OS-em pokazała, że to bardzo udanyprojekt, najlepszy jak dotąd sposób na Androida na PC –przynajmniej dla tych, którzy mają zgodny z nim sprzęt. Mimo tego, żeto wczesna wersja, nie zapewniajaca jeszcze wsparcia dla wieluplanowanych funkcji (na czele z OpenGL 4), i tak można korzystać zniej zarówno w pracy jak i zabawie. Naprawdę ciekawie zrobi sięjednak wraz z wydaniem wersji Pro, która w cenie 20 dolarów rocznie(taki to subskrypcyjny model wybrał sobie producent) pozwoli nabłyskawiczne przełączanie między systemami (Windows i Android będąuruchamiane pod kontrolą hiperwizora XenGT)czy uruchamianie aplikacji Androida w prawdziwym środowiskuokienkowym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.