Cuda w Blenderze, a NVIDIA otwiera kod kompilatora CUDA

Cuda w Blenderze, a NVIDIA otwiera kod kompilatora CUDA15.12.2011 15:30

Świeżo wydana wersja 2.61 Blendera nie została opatrzona szczególnym numerkiem, ale już została okrzyknięta najważniejszą aktualizacją tego otwartoźródłowego programu do modelowania 3D w jego historii.

Tym razem zacznę od drobiazgów, żeby ta największa zmiana została na deser. Pełna lista zmian znajduje się jak zwykle na wiki projektu, ale na niektóre warto zwrócić uwagę. Ciekawą nową możliwością Blendera jest imitowanie sensorów i obiektywów lustrzanek cyfrowych przez ustawienia kamery znajdującej się na scenie. Możemy dzięki temu wyrenderować scenę z dużą dokładnością odzwierciedlającą zdjęcie i skorzystać z efektównaturalnych dla lustrzanek, jak winieta i bokeh. Wciąż trwają prace nad tłumaczeniami, a do narzędzi do malowania modeli dodano Dynamic Paint — narzędzie pozwalające na używanie obiektów jako pędzli malujących inne obiekty.

Powoli zbliżamy się do tych dużych rzeczy. Wkomponowanie renderowanych obiektów w klip wideo jest teraz możliwe dzięki edytorowi klipów. Po załadowaniu filmu edytor automatycznie wykrywa charakterystyczne punkty i pozwala śledzić ich przemieszczanie się i zakotwiczać na nich obiekty 3D. Demonstrację można obejrzeć na Vimeo, zaś dokumentację znajdziemy na wiki.

Najważniejszym punktem na liście jest jednak całkowicie nowy, akcelerowany sprzętowo silnik renderujący dla Blendera — Cycles. Silnik bazuje na śledzeniu promieni, ma zupełnie nowy mechanizm przetwarzania tekstur, nowy system punktów cieniowania i, przede wszystkim, akcelerację sprzętową z użyciem CUDA (na kartach NVIDIA GeForce 8 i nowszych) lub OpenCL (na kartach AMD/ATI, moduł w budowie). Oczywiście renderowanie może odbywać się również na procesorze komputera. Dla Cycles został również stworzony projekt Ocean Sim, który pozwala na realistyczne modelowanie zbiorników wodnych, jak widać na przykładzie. Silnik jeszcze nie jest ukończony, ale już nadaje się do pracy. Dokumentacja znajduje się na wiki, a poniżej zobaczyć możemy demonstracje działania silnika w Blenderze.

A skoro już przy Compute Unified Device Architecture (CUDA) jesteśmy, warto wspomnieć o tym, że NVIDIA uwolniła kod źródłowy kompilatora CUDA opartego na bardzo elastycznym LLVM. Opracowana przez NVIDIA uniwersalna architektura procesorów wielordzeniowych, która wykorzystuje ich moc do wykonywania „zwykłych” obliczeń. Dzięki udostępnieniu kodu źródłowego kompilatora technologia ta stała się dostępna również dla innych producentów kart. Dostęp do kodu źródłowego można uzyskać na stronach firmy NVIDIA.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.