Czapki z głów przed Apple. Mobilne Safari zablokuje reklamy, ale nie wszystkie

Czapki z głów przed Apple. Mobilne Safari zablokuje reklamy, ale nie wszystkie12.06.2015 19:18

Wciąż pojawiają się kolejne informacje o iOS 9. Jedna z nich okazuje się być szczególnie dobrą dla użytkowników urządzeń mobilnych Apple'a poirytowanych liczbą wyświetlanych w Internecie reklam. Już wkrótce w przeglądarce Safari będzie możliwe blokowanie treści reklamowych. Jednak nie u wszystkich budzi to jednak entuzjazm, a skutki tego faktu mogą być niezwykle istotne.

W ustawieniach zaktualizowanej wersji przeglądarki Safari, dostępnej w iOS 9, pojawia się możliwość włączania i wyłączania opcji Content Blocker. Pozwoli ona rozszerzeniom do przeglądarki, które zapewne wkrótce pojawią się w App Store, na stosowanie własnych plików w formacie JSON, czyli bazujących na JavaScripcie plikach tekstowych.

Dzięki nim będzie można formułować własne reguły blokowania konkretnych treści, wyłączać możliwość korzystania stron z ciasteczek, tworzyć białe listy oraz stosować inne funkcje znane z rozszerzeń blokujących reklamy dla pulpitowych wersji przeglądarek. To, co dziś wydaje się oczywistością i codziennością tysiącom użytkowników Chrome'a czy Firefoksa, w przypadku Safari może przynieść bardzo ciekawe rezultaty.

Chodzi przede wszystkim o rynek amerykański, na którym iPhone zdecydowanie króluje. Oprócz oczywistych skutków w postaci utraty zysków serwisów internetowych z reklam, Amerykanie dzięki rozszerzeniom wykorzystującym funkcję Content Blocker będą mogli na przykład, poprzez odpowiednie zarządzanie ciasteczkami, omijać konieczność płacenia abonamentu za dostęp do internetowej prasy. Jeśli zatem wśród użytkowników iPhone'ów i iPadów nowa funkcja i rozszerzenia blokujące treści, zdobędą dużą popularność, co można w zasadzie już dziś uznać za pewnik, to Content Blocker może oznaczać koniec działalności dziesiątek serwisów.

Popłoch zapanował także w obozie AdBlocka. Otóż w ostatnim czasie firma zaprezentowała swoją androidową przeglądarkę, która raczej nikogo nie zachwyciła. Wiadomo także, że wkrótce ma powstać wersja programu na iOS. Jeżeli Safari będzie zapewniać mechanizmy blokujące wyświetlanie reklam dzięki dostępnym w sklepie rozszerzeniom lub regułom samodzielnie formułowanym przez użytkowników, to Adblock Browser okaże się klęską także na mobilnym systemie od Apple'a.

Nasuwa się pytanie o motywację Apple'a, która poskutkowała wyposażeniem Safari w funkcję Content Blocker. Trudno przecież stwierdzić, aby korporacja kierowała się przy takiej decyzji tylko i wyłącznie troską o swobodę wyboru użytkowników co do wyboru wyświetlanych w przeglądarce treści. Bardzo możliwe, że decyzja ma zaszkodzić… Google.

Oczywistością jest, że Google to absolutny reklamowy dominant na internetowym rynku. Ograniczenie wyświetlania jego treści z AdSense na milionach iPhone'ów na całym świecie może w zauważalny dla finansów firmy zaważyć na jej przychodach. To z kolei daje szybkie możliwości rozwoju dla iAd – analogicznej usługi stworzonej przez Apple'a.

Nikt chyba nie spodziewa się, że Apple będzie pozwalało na publikowanie w App Store rozszerzeń, które będą blokowały reklamy iAd. To sporo wyjaśnia – bardzo możliwe, że Content Blocker sprawi, że jedynymi reklamami, jakie użytkownicy iPhone'ów i iPadów będą oglądali w Safari będą te, które przynoszą korzyść producentowi tych urządzeń. Chapeau bas, Apple.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.