Czarne chmury nad Revolut: Komisja Nadzoru Finansowego chce większej kontroli

Czarne chmury nad Revolut: Komisja Nadzoru Finansowego chce większej kontroli06.07.2018 18:59
Nik Stronsky, założyciel i dyrektor wykonawczy Revolut. Fot. Revolut

Usługa Revolut stanowić może bardzo udaną alternatywę dla kart walutowych. Zwłaszcza że z początku fizyczną kartę rozsyłano do użytkowników bezpłatnie. To, w połączeniu z dopracowanymi aplikacjami mobilnymi, szybko sprawiło, że z przyciągnęła sporo uwagi między innymi mediów. Ale nie tylko, po ostatniej awarii usługą zainteresowała się także Komisji Nadzoru Finansowego.

Revolut to usługa płatnicza pozwalająca na łatwe przewalutowywanie środków przedpłaconych na konto. Wymiana odbywa się natychmiastowo po z góry ustalonym i widocznym dla użytkownika kursie, bez jakichkolwiek opłat prowizyjnych. Korzystanie z Revolut pozwala zatem na wygodne płacenie za granicą i w zagranicznych sklepach internetowych, bez ponoszenia opłat naliczanych przez banki za przewalutowanie.

Jak nietrudno się domyślić, ogromny przyrost użytkowników z tygodnia na tydzień (codziennie korzysta z niej od 300 do 400 tys. użytkowników, korzystających z przeróżnych par walutowych) stanowi dla Revolut nie lada wyzwanie. Niestety, administracja nie zawsze jest mu w stanie podołać. Na początku czerwca szef Revolut, Nik Storonsky, musiał złożyć obszerną samokrytykę, w której nie pierwszy raz przepraszał za tymczasową awarię skutkującą niedostępnością usługi.

Styk oprogramowania mobilnego i rynku finansowego to wciąż wrażliwa kwestii. O ile entuzjaści tzw. fintechu zapewne są w stanie zrozumieć tymczasową awarię (jaka przecież nagminnie zdarza się także bankom), tak mniej wyrozumiałości wykazują instytucje regulujące rynki finansowe. Do awarii odnisła się bowiem, a nawet podjęła konkretne kroki, Komisja Nadzoru Finansowego. Polski organ wezwał w oświadczeniu brytyjskie władze (pod których jurysdykcją znajduje się zarejestrowany na Wyspach Revolut) do zapewnienia i utrzymania zwiększonego nadzoru nad firmą:

W dniu 1 lipca 2018 r. spółka poinformowała o problemach z dokonywaniem płatności przez klientów w postaci opóźnień lub nieprawidłowego ich wykonania. W związku z zaistniałą sytuacją oraz rosnącą skalą działalności spółki, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zwrócił się do swojego odpowiednika w Wielkiej Brytanii, nadzorującego Revolut Ltd, o zapewnienie i utrzymanie zwiększonego nadzoru nad spółką.

Brytyjski regulator na razie nie ustosunkował się do wezwania KNF-u, niemniej serwis vaaju.com uzyskał stanowisko od rzecznika Revolut. Zwraca on uwagę, że usługa, choć oczywiście opiera się na rozproszonej infrastrukturze dostarczanej częściowo przez firmy trzecie, jest dostępna przez 99% czasu, zaś wyciąganie tak daleko idących konsekwencji między innymi przez KNF jest frustrujące.

Wspomniane w tytule artykułu czarne chmury nie odnoszą się oczywiście wyłącznie do działań KNF-u. Wręcz przeciwnie, trudno zakładać, aby polska instytucja mogła dotkliwie zaszkodzić firmie Storonsky'ego. Rzecz w tym, że raptem dwa dni po wspomnianej awarii, część danych użytkowników Revolut (nie sposób uznać ich za wrażliwe) wyciekła w rezultacie ataku na Typeform, dostawcę formularzy. Awarie i wycieki danych to z całą pewnością nie jest coś z czym kojarzona chce być jakakolwiek usługa płatnicza, nawet tak udana jak Revolut.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.