Czy to zdjęcie jest prawdziwe? Sztuczna inteligencja Adobe odtworzy oryginał

Czy to zdjęcie jest prawdziwe? Sztuczna inteligencja Adobe odtworzy oryginał17.06.2019 15:49

Adobe boryka się z etycznymi konsekwencjami istnienia Photoshopa. Apele o etyczny retusz dotarły do środowisk artystycznych, ale oszustów produkujących tysiące fałszywych zdjęć nie da się tak powstrzymać.

Adobe będzie zwalczać ogień ogniem. Fałszywki są produkowane z użyciem konkretnych narzędzi w Photoshopie. Powstaną więc programy, które będą te modyfikacje poznawać i w miarę możliwości usuwać. Dzięki temu będziemy mogli samodzielnie obalać krążące w mediach mity.

Sztuczna inteligencja rozpoznaje retusz

Pracownicy firmy Adobe i naukowcy z UC Berkley nauczyli sztuczną inteligencję rozpoznawać zdjęcia twarzy modyfikowane z pomocą narzędzia Face Aware Liquify. To świetne narzędzie do poprawiania kształtu twarzy i miny fotografowanej osoby. Można ją wyszczuplić, dodać uśmiech i tak dalej.

Naukowcy przystąpili do głębokiego uczenia sztucznej sieci neuronowej CNN (Convolutional Neural Network). Do uczenia wykorzystany został zestaw kilku tysięcy zdjęć ludzi, publicznie dostępnych w internecie. Oskryptowany Photoshop zmodyfikował zdjęcia, korzystając z Face Aware Liquify na różne sposoby. Do tego zestawu dorzucone zostały zdjęcia modyfikowane przez artystę, by poszerzyć dane o element ludzkiej kreatywności i dodać nowe techniki. Model uczył się, porównując zdjęcia zmodyfikowane i oryginalne.

„Zaczęliśmy od pokazywania par obrazów ludziom, którzy wiedzieli, że jeden z nich został zmodyfikowany. By model nadawał się do użytku, musi wskazywać modyfikacje lepiej niż ludzie” – powiedział Oliver Wang, pracujący w dziale rozwojowym Adobe. Ludzie prawidłowo wskazywali 53 proc. fałszowanych obrazów, sztuczna inteligencja aż 99 proc.

Model identyfikuje zmodyfikowane obszary i sposób, w jaki twarz została zakrzywiona. Mając mapę modyfikacji, może ze sporym prawdopodobieństwem obliczyć, jak zostały przeniesione piksele i cofnąć zmiany. Bliskość oryginałowi zaskoczyła nawet naukowców, którzy uczyli ten model. „Choć istnieje ogromna różnorodność geometrii twarzy, nie jest to niemożliwe. Model głębokiego uczenia może analizować połączenie niskopoziomowych danych jak artefakty zakrzywień, z ogólnymi cechami obrazu” – tłumaczy Alexei A. Efros z Berkley. Ogromne znaczenie mają tu też wzorce szumu, charakterystyczne dla cyfrowych aparatów.

Face Aware Liquify wysunął się na pierwszy plan, gdyż jest często używany do zmiany wyrazu twarzy.

Dlaczego to ważne?

Wprowadzenie na rynek Photoshopa w 1990 roku dało nam ogromną wolność – każdy może zmieniać zdjęcia po swojemu. To miecz obosieczny. Możemy tworzyć, co nam się żywnie podoba, ale bywamy ofiarami „fotoszopowanych” oszustw.

W czasach gdy magazyny, plakaty i internet kipią od zdjęć nieistniejących ludzi i scen, Adobe chce przywrócić nam wiarę w cyfrowy obraz. To niezwykle ważne w kulturze wizualnej, gdzie obraz jest tak samo źródłem rozrywki, nośnikiem wiadomości i dowodem w sprawie. Sprawdzanie autentyczności cyfrowych obrazów to już osobna dziedzina kryminalistyki.

Adobe Research: Spotting Image Manipulation with AI

To część większego planu

Sztuczna inteligencja poznająca modyfikowane twarze to część większej inicjatywy Adobe. Firma stara się opracować metody rozpoznawania modyfikacji wprowadzonych na filmach, nagraniach dźwiękowych i w dokumentach. Adobe pracuje też nad wykrywaniem klonowania, sklejania zdjęć i miejsc, z których zostały usunięte obiekty.

Być może Adobe wprowadzi przycisk „cofnij zmiany”, by każdy mógł się przekonać, czy obrazowi można wierzyć. Powinno to być podstawowe narzędzie każdego, kto przegląda internet. Obecnie jedyną linią obrony jest uświadamianie sobie, że cyfrowymi obrazami można manipulować i pilnowanie się na każdym kroku. Niestety ludzie nie rozpoznają modyfikacji tak dobrze jak SI.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.