DHL, Microsoft i Whatsapp. To jedne z ulubionych marek hakerów

DHL, Microsoft i Whatsapp. To jedne z ulubionych marek hakerów17.01.2022 17:19
Hakerzy chętnie podszywają się pod znane i lubiane marki
Źródło zdjęć: © Pixabay

Z raportu ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research wynika, że w ostatnim kwartale 2021 roku DHL był najchętniej atakowaną przez hakerów firmą. Wśród najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych znalazły się też: Microsoft, Whatsapp, Google czy LinkdIn.

W minionym roku cyberprzestępcy nie próżnowali. Wielokrotnie informowaliśmy i ostrzegaliśmy przed różnymi kampaniami phishingowymi, których głównym celem było wyłudzenie wrażliwych danych lub przejęcie środków zgromadzonych na kontach bankowych.

Hakerzy chętnie wykorzystują wizerunek DHL

Raport ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research, który uwzględnia ostatni kwartał 2021 roku, pokazuje, które marki były najchętniej wybierane przez hakerów. Wynika z niego, że cyberprzestępcy szczególnie upodobali sobie niemiecką firmę kurierską DHL. Wykorzystywali jej wizerunek m.in. do rozsyłania fałszywych SMS-ów i maili z linkami lub załącznikami ze złośliwym oprogramowaniem.

Oprócz DHL na podium w rankingu Check Point Research znalazły się takie firmy jak Microsoft czy WhatsApp. Eksperci zaznaczyli, że media społecznościowe są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach phishingowych, dlatego korzystając z nich, warto zachować czujność.

O trzech typowych atakach przy wykorzystaniu marki WhatsApp informował Oskar Ziomek, więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Z kolei informacje o typowych atakach z wykorzystaniem wizerunku Microsoft można znaleźć pod tym linkiem. Jeden z ostatnich przypadków, o których ostrzegaliśmy, dotyczył maili, w których cyberprzestępcy sugerowali, że konieczne jest sprawdzenie rzekomo "zablokowanych wiadomości spamowych". W rzeczywistości chodziło o przejęcie loginu oraz hasła.

 - Cyberprzestępcy to przede wszystkim oportuniści. Próbując wykraść dane osobowe obywateli lub zainstalować złośliwe oprogramowanie na komputerze użytkownika, grupy przestępcze często wykorzystują trendy konsumenckie, naśladując popularne marki. W tym kwartale po raz pierwszy na pierwszym miejscu rankingu pojawiła się globalna firma logistyczna DHL. Q4 potwierdziło również to, czego wielu z nas się spodziewało. Media społecznościowe nadal będą silnie atakowane przez hakerów, wykorzystujących tych, którzy w większym stopniu opierają się o kanały takie jak WhatsApp, Facebook i LinkedIn – podkreślił Omer Dembinsky, menedżer działu analiz danych w Check Point Software.

DHL, Microsoft oraz Whatsapp to nie jedyne marki, które wybrali sobie hakerzy. Lista "Top 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych" w ostatnim kwartale 2021 roku według raportu Check Point Research wygląda w następujący sposób:

1.      DHL (23%)

2.      Microsoft (20%)

3.      WhatsApp (11%)

4.      Google (10%)

5.      LinkedIn (8%)

6.      Amazon (4%)

7.      FedEx (3%)

8.      Roblox (3%)

9.      Paypal (2%)

10.   Apple (2%)

Pomimo tego, że 2022 rok dopiero się zaczął, do naszej redakcji ciągle napływają kolejne zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych i smsowych. O większości z nich informujemy na bieżąco, ale warto pamiętać, że hakerzy stale ulepszają metody swojego działania i czekają na najmniejszy błąd potencjalnych ofiar. Dlatego warto dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i stosować zasadę ograniczonego zaufania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.