Diaspora* — czy jest już za późno i skąd Google wziął pomysł na Kręgi?

Diaspora* — czy jest już za późno i skąd Google wziął pomysł na Kręgi?14.05.2012 15:19

Diaspora* to projekt serwisu społecznościowego, który szanuje prywatność użytkowników. Podobnie, jak inne serwisy tego typu, Diaspora* została wyposażona w tagi (#), możliwość przesyłania dalej postów, kierowanie wypowiedzi do konkretnych użytkowników (@) i „lubienie” wypowiedzi innych użytkowników przez dawanie im serduszek. Diaspora pozwala ponadto połączyć się z użytkownikami Facebooka, Twittera, Tumblra i innych, a wszystko to dzieje się na otwartoźródłowej, zdecentralizowanej platformie. Projekt powstaje od dwóch lat, ale wciąż nie jest ukończony. Prace nad Diasporą* ruszyły na nowo w styczniu.

O istnieniu Diaspory* przypomniał Bloomberg przy okazji informacji o tym, że zbliża się koniec długiego procesu rozwoju platformy i w końcu ukaże się ona oczom nie tylko deweloperów i testerów. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy Diaspora* dołączy do Y-Combinatora (inkubator startupów, który pomógł wybić się między innymi Dropboxowi, Airbnb i Scribdowi) i niedługo potem powinna otworzyć się na użytkowników.

Czy otwarta, rozproszona platforma społecznościowa, która daje użytkownikom pełną kontrolę nad jego danymi, wybije się na rynku, który Facebook, Twitter i Google mają na własność? Ochrona prywatności nie jest czynnikiem docenianym przez masowego odbiorcę, który woli zbudować ze znajomymi farmę, niż martwić się o to, że dostaje profilowane reklamy. Dwa lata temu świeża platforma mogłaby konkurować z obecnymi gigantami, zwłaszcza że Facebook wprowadzał, lekko mówiąc, niekorzystne dla prywatności zmiany w regulaminie. Jednak świat idzie do przodu — Facebook ma prawie miliard użytkowników, Google konsoliduje swoje usługi w jeden wielopoziomowy serwis… i w tej chwili nie ma tu już miejsca na prostą usługę, która wyróżnia się jedynie poszanowaniem prywatności.

Diasporę* odróżniają od reszty już jedynie ideały, gdyż wszystko inne zostało już skopiowane gdzie indziej. Twórcy platformy we wrześniu ubiegłego roku byli dumni, że Google skopiował ich pomysł i stworzył na Google+ Kręgi, które niedługo potem w nieco zmienionej formie znalazły się na Facebooku. Nawet projekt strony Google+ był niepokojący podobny do Diaspory*… ale co z tego? Użytkowników nie obchodzi, czy będą używać serwisu, który wymyślił Kręgi — będą używać serwisu, w którym ich kręgi będą pełne znajomych.

Zespół tworzący Diasporę* to rozumie i pracuje nad coraz ciekawszymi rozwiązaniami, które pozwolą wyróżnić ich produkt. W planach jest możliwość wybierania wyglądu dla postów (ciekawe, czy Google już pracuje nad wprowadzeniem „skórek” dla postów na G+), dobrowolnego dzielenia się niektórymi swoimi informacjami z zaufanymi firmami, czy kafelkowy układ strony ze swoim strumieniem… Niestety o innych „Szanujących prywatność” projektach, jak Friendica czy Identi.ca słyszał mało kto, ale Diaspora* ma potencjał. Oby tylko się pospieszyła.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.