DirectX 12 Ultimate to sekretna broń Xbox Series X. Wspomoże też GPU AMD i Nvidii

DirectX 12 Ultimate to sekretna broń Xbox Series X. Wspomoże też GPU AMD i Nvidii20.03.2020 12:15
DirectX12 Ultimate w znaczny sposób ułatwi życie deweloperom na Xbox Series X i PC, fot. Microsoft

Microsoft wprowadzając DirectX 12 Ultimate skupia się na następnej generacji konsol, w tym własnego Xbox Series X, których możliwości graficzne skupiają się wokół ray tracingu. Odświeżona wersja API przyda się także posiadaczom kart graficznych AMD Radeon oraz Nvidii, choć raczej bardziej posłużą produktom "Zielonych".

Microsoft DirectX 12 Ultimate. Ewolucja w API dla ery ray tracingu i Xbox Series X

DirectX 12 Ultimate technicznie nie jest całkowicie nowym API, a niektóre funkcje do niego wprowadzone również takie nie są, bo istniały w innych formach od jakiegoś czasu. Co wprowadza nowy DirectX 12 Ultimate to natomiast zestaw nowych sztuczek optymalizacyjnych, a także szerszą implementację ray tracingu. Przy okazji możemy liczyć na pełną synergię technologii między PC a Xbox Series X oraz ujednolicenie wielu funkcjonalności.

Zmiany te były oczywiście konieczne, bo Microsoft ostatnim razem zdefiniował specyfikację funkcjonalności 12_1 w sierpniu 2015 roku, a trochę się jednak w świecie technologii od tego czasu zmieniło. Między innymi pojawiły się układy graficzne Turing Nvidii, a teraz nadchodzą również GPU AMD Radeon oparte o architekturę RDNA 2. To idealna okazja, aby stworzyć pomost dla nich wszystkich.

AMD RDNA 2 Microsoft DirectX Raytracing (DXR) Demo

W odróżnieniu od Xbox One, kiedy DirectX 12 wprowadzono niemal dwa lata po premierze, Xbox Series X ukaże się już od razu w ekosystemie, gdzie DX12 jest standardem. Powinno to ułatwić życie deweloperom.

Nowości, jakie otrzymamy w DirectX 12 Ultimate

Po pierwsze, Variable Rate Shading, czyli funkcja, która przypomina nieco rozwiązanie AMD Radeon Boost, jak również była wprowadzona w GPU Turing. Generalnie rozwiązanie to pozwala na dynamiczne obniżanie rozdzielczości w momentach, kiedy i tak nie zauważymy zmiany jakości obrazu, np. szybkim obracaniu się w grach FPS.

Ponadto, DirectX Ray Tracing 1.1 (DXR), który od teraz nie będzie wymagał CPU, a całą robotę wykona jedynie GPU, co ułatwi optymalizację gier. DXR 1.1 będzie dostępny na wszystkich kartach Nvidii, które wspierają Ray Tracing, ale jeśli chodzi o Radeony, to wesprą go tylko te modele z 2020 z RDNA 2.

Inline ray tracing to z kolei prostsza i mniej sprzętożerna alternatywa dla DXR 1.1. Może się ona okazać bardziej adekwatna dla pewnych typów gier i wzbogacania większej liczby elementów obrazu, także tych, na których regularny ray tracing nie jest możliwy. Microsoft nie powiedział w jakich dokładnie sytuacjach ta forma ray tracingu sprawdzi się lepiej- deweloperzy muszą poeksperymentować samemu.

Dalej mamy tzw. Mesh Shaders, czyli rozwiązanie, które pozwoli deweloperom uzyskać większą kontrolę nad tym, jak jest renderowana geometria terenu. Zamiast traktować ją jako jedną całość, będzie teraz rozbita na wiele osobnych bloków, przez co można zaoszczędzić sporo mocy obliczeniowej, by zarówno stworzyć bardziej złożony, jak i piękniejszy teren.

DirectX 12 Ultimate on GeForce RTX

Ostatnia nowinka to Sampler Feedback, który z grubsza rzecz biorąc, pozwoli na załadowywanie tekstur tylko wtedy, gdy są one potrzebne, co ma skutkować zwiększoną wydajnością.

Co to znaczy dla deweloperów i graczy

DirectX 12 Ultimate ma zabezpieczyć na przyszłość gry na Xbox Series X, które już na starcie powinny obsługiwać wszystkie nowinki technologiczne. Dzięki DX12U gry będą mogły zminimalizować zużycie zasobów, przy zachowaniu zamierzonej jakości grafiki.

Ujednolicone API dostępne już od początku tej generacji konsol sprawi także, że tworzenie gry pod jedną platformę będzie oznaczało minimalny nakład pracy na inne.

Ponadto dołożenie dodatkowej alternatywy wobec ray tracingu może sprawić, że chętniej będą z niej korzystały także studia niezależne, tworzące mniejszego kalibru tytuły, które jednak nadal będą mogły olśniewać wizualnie.

Z czasem, gdy GPU PC-tów będą prześcigać te konsolowe, to także gwarancja tego, że dzięki optymalizacji konsola Microsoftu będzie mogła nadal zapewniać oprawę wizualną na wysokim poziomie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.