Drukarka się zepsuła? Producent mógł to zaplanować (Aktualizacja)

Drukarka się zepsuła? Producent mógł to zaplanować (Aktualizacja)09.08.2022 15:20
Niektóre drukarki Epson wyświetlają komunikat o awarii.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Gado

Niektóre drukarki firmy Epson są zaprogramowane tak, aby przestać działać po pewnym czasie eksploatacji. Ich użytkownicy otrzymują komunikaty o błędach, że w pełni sprawny sprzęt nagle wymaga naprawy.

Pożeranie ogromnych ilości tuszy czy okazjonalne przeżuwanie i dławienie się papierem to jedne z najbardziej frustrujących problemów dotyczących eksploatacji drukarek. Okazuje się jednak, że jeszcze większym zmartwieniem właścicieli tego elektronicznego sprzętu użytkowego może być "planowane postarzanie". Jak odkryli niektórzy użytkownicy drukarek Epson, mogą być one zaprogramowane tak, że pewnego dnia po prostu przestaną działać, jeśli będą zbyt często używane – podaje serwis Gizmodo.

Sformułowanie "planowane postarzanie" często pojawia się w odniesieniu do elektroniki użytkowej, jako praktyka, w której produkt jest specjalnie zaprojektowany i zbudowany z ograniczoną żywotnością, tak aby wymagał modernizacji lub wymiany za kilka lat. Większość firm zaprzecza stosowaniu takiego podejścia lub podaje bardzo konkretne, ale wątpliwe powody, dla których jest to konieczne – odkrył niedawno Mark Haven wykładowca na Uniwersytecie New Haven w Connecticut.

Drukarka Epson osiągnęła koniec żywotności

"Bardzo droga drukarka mojej żony EpsonAmerica właśnie przekazała komunikat, że osiągnęła koniec swojej żywotności i zaczęła się psuć. Najwyraźniej żona może zapłacić za jej serwisowanie lub kupić nową, mimo że działała dobrze. Oburzające!" – napisał Haven na Twitterze.

Komunikat o błędzie był związany z porowatymi wkładkami Ink Pad wewnątrz drukarki, które zbierają i zatrzymują nadmiar atramentu. Zużywają się one z czasem, co prowadzi do potencjalnego ryzyka uszkodzenia druku z powodu rozlanego tuszu lub nawet zepsucia samej drukarki. Użytkownicy, którzy aktywnie eksploatują swoje drukarki, mogą z tego powodu otrzymać komunikat o błędzie, podczas gdy reszta urządzenia wydaje się całkowicie w porządku i nadaje się do użytku.

Według serwisu Fight to Repair Substack problem z "planowanym postarzaniem" dotyczy modeli Epson L130, L220, L310, L360 i L365, ale może spotkać także inne modele i sięga co najmniej pięciu lat wstecz. Epson co prawda udostępnia narzędzie do resetowania Ink Pad tylko w systemie Windows, które przedłuży żywotność drukarki na krótki okres, ale można go użyć tylko raz, a potem sprzęt będzie musiał być oficjalnie serwisowany lub całkowicie wymieniony.

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Problem w tym, że producenci drukarek nie edukują odpowiednio użytkowników, że żywotność drukarki, którą kupili, może być potencjalnie ograniczona lub że serwis będzie wymagany w przyszłości. Pierwsze informacje o tym problemie nie powinny pochodzić z nieprzejrzystego i niespodziewanego komunikatu o błędzie, który informuje, że drukarka "osiągnęła koniec swojej żywotności", zwłaszcza gdy większość jej części jest funkcjonalna. Zwróciliśmy się do przedstawicieli firmy Epson z prośbą o komentarz. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, zaktualizujemy o nią artykuł.

Stanowisko firmy Epson (Aktualizacja)

Przedstawiciele firmy Epson w odpowiedzi na nasze pytanie wysłali następującą wiadomość:

"Epson kategorycznie odrzuca wszelkie zarzuty o planowanym starzeniu się produktów.
Byłoby to całkowicie sprzeczne z naszą filozofią zarządzania i zasadami postępowania korporacyjnego. W interesie firmy Epson jest wydłużenie żywotności drukarki tak długo, jak to możliwe, aby zmaksymalizować zwrot i zapewnić naszym klientom jak najdłuższe niezawodne działanie".

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.