Dyskietki odeszły do lamusa? Ten człowiek wciąż robi na nich biznes

Dyskietki odeszły do lamusa? Ten człowiek wciąż robi na nich biznes20.09.2022 14:41
Dyskietki wciąż się sprzedają. Kupuje je nie tylko sektor lotniczy
Źródło zdjęć: © Getty Images

Gdyby pokazać przedstawicielom młodego pokolenia dyskietkę – z dużą dozą prawdopodobieństwa – część z nich nie wiedziałaby, z czym na do czynienia. Okazuje się jednak, że archaiczne nośniki pamięci są wciąż wykorzystywane i to nie tylko w lotnictwie.

Tom Persky, założyciel floppydisk.com, często bywa nazywany "ostatnim człowiekiem sprzedającym dyskietki". Przydomek nie jest przypadkowy, ponieważ Persky na miękkich dyskach zrobił intratny biznes. W nowej książce "Floppy Disk Fever: The Curious Afterlifes of a Flexible Medium" autorstwa Nieka Hilkmanna i Thomasa Walskaara zdradził, jakie branże składają zamówienia na starożytną technologię przechowywania danych.

"Moimi największymi klientami – i miejscem, z którego pochodzi większość pieniędzy – są użytkownicy przemysłowi" – powiedział Persky w wywiadzie z książki opublikowanym w serwisie Eye On Design. "Są to ludzie, którzy używają dyskietek jako sposobu na wprowadzenie i wyprowadzenie informacji z maszyny. Wyobraź sobie, że jest rok 1990 i budujesz dużą maszynę przemysłową tego czy innego rodzaju. Projektujesz ją tak, aby wytrzymała 50 lat i chciałbyś użyć najlepszej dostępnej technologii".

"Ostatni człowiek sprzedający dyskietki" twierdzi, że jego najwięksi klienci pochodzą z przemysłu lotniczego. Wśród nich można wskazać, chociażby Boeinga i Airbusa, które do aktualizacji oprogramowania sporej części swoich samolotów wciąż wykorzystują dyskietki 3,5 cala. "Prawdopodobnie połowa floty powietrznej na świecie ma dziś ponad 20 lat i nadal używa dyskietek w niektórych urządzeniach awionicznych. To ogromny konsument" – wskazuje Persky.

Jednak nie tylko sektor lotniczy robi zakupy w floppydisk.com. Persky zdradził, że również sektor medyczny stanowi bazę jego klientów i nadal używa dyskietek. Znajdują się również kolekcjonerzy i hobbyści, którzy chcą "kupić dziesięć, 20, a może nawet 50 dyskietek". A jak informowaliśmy na początku roku, z dyskietek korzysta również japońska policja.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.