Dziadek wykazał się niezwykłym refleksem. Nagrał próbę "oszustwa na wnuczka"

Dziadek wykazał się niezwykłym refleksem. Nagrał próbę "oszustwa na wnuczka"10.12.2021 09:28
Oszustwo na wnuczka wciąż powraca
Źródło zdjęć: © Pixabay

Oszustwo na wnuczka jest dobrze znaną i często wykorzystywaną metodą wyłudzenia pieniędzy od starszych osób. Jak donosi Życie Kalisza, jego czytelnikowi udało się taką rozmowę zarejestrować. Nagranie może pomóc w uświadamianiu istniejącego problemu i pokazaniu sposobu, w jaki działają oszuści.

Serwis Życie Kalisza donosi, że jego czytelnik wykazał się niezwykłym refleksem, dzięki któremu na dyktafon nagrał próbę wyłudzenia pieniędzy w formie popularnego oszustwa na wnuczka. Starszy mężczyzna przez ponad 9 minut zwodził oszustów, a w międzyczasie poprosił swojego syna, aby zawiadomił o zajściu policję. Mężczyzna przekazał też nagranie redakcji lokalnego serwisu, która postanowiła opisać całe zdarzenie i ostrzec innych przed oszustami.

Oszustwo na wnuczka powraca

Nagranie całej rozmowy jest dostępne w sieci. Można je odsłuchać tutaj. Wynika z niego, że oszuści próbowali wyłudzić 50 tys. złotych. Oszustwo na wnuczka nie jest niczym nowym. Powraca co jakiś czas, ale mimo licznych ostrzeżeń i kampanii informacyjnych oszuści co jakiś czas odnoszą sukces i przejmują oszczędności starszych osób.

Schemat oszustwa ciągle pozostaje taki sam. Przestępcy dzwonią do swoich ofiar. Podając się za wnuczka danej osoby, proszą o przekazanie określonej kwoty pieniędzy, które zazwyczaj mają być odebrane przez osoby trzecie. W rozmowie oszuści podkreślają, że pieniądze są pilnie potrzebne np. na naprawę samochodu, spłacenie długu, czy jak w opisywanym przez Życie Kalisza przypadku, pomoc po potrąceniu pieszego na pasach. Przestępcy wykorzystują emocje starszych osób, a także ich ufność.

W okresie przedświątecznym pojawia się coraz więcej wariantów oszustw telefonicznych i internetowych. Warto zachować wyjątkową czujność i pamiętać, że oszuści przy wykorzystaniu dostępnych technologii są w stanie podrabiać strony internetowe, rozsyłać szkodliwe oprogramowanie, które śledzi nasze działania na komputerze czy smartfonie. Dużą popularnością cieszy się też tzw. spoofing telefoniczny, w przypadku którego dzwoniący podszywa się pod inne numery np. banku, a niekiedy nawet Policji czy innych instytucji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.