Dzwoni "pracownik banku"? Jeśli padną te słowa, od razu się rozłącz

Dzwoni "pracownik banku"? Jeśli padną te słowa, od razu się rozłącz27.12.2021 08:52
Oszuści często podszywają się pod pracowników banku
Źródło zdjęć: © Pixabay

Jeśli w ostatnim czasie odebrałeś telefon od pracownika banku, który sugerował konieczność szybkiego działania, by zabezpieczyć pieniądze na koncie, prawdopodobnie był to spoofing telefoniczny. Chodzi o podszywanie się pod innych, by docelowo ukraść pieniądze z konta ofiary.

Spoofing telefoniczny to wykorzystywanie technologii i socjotechniki, by skutecznie dodzwonić się do potencjalnej ofiary i przekonać ją, że rozmawia z autentycznym pracownikiem banku lub inną osobą związaną z finansami. Odczytując dane osobowe rozmówcy (które można zdobyć po wycieku internetowym), najprościej jest przekonać go, że ma się dobre zamiary - szczególnie, jeśli w rozmowie poinformuje się o rzekomej konieczności szybkiego działania, by zabezpieczyć pieniądze w banku przed kradzieżą.

Wystraszony rozmówca, który nie zna tego typu ataku, zapewne uwierzy, że musi pobrać odpowiednią aplikację do zdalnego dostępu, a następnie zalogować się na konto, by właściwie zabezpieczyć środki. Na tym etapie nie zdaje sobie jednak sprawy, że w praktyce rozmawia z oszustem, który nim manipuluje, aby zdobyć dostęp do loginu i hasła do bankowości elektronicznej ofiary. Kradzież pieniędzy jest później formalnością.

Warto wiedzieć, że podstawą spoofingu jest podszywanie się dzwoniących nie tylko w samej rozmowie, ale i od strony technicznej - poprzez podmianę numeru telefonu. Jeśli odbiorca ma w swojej książce telefonicznej zapisany numer infolinii banku, smartfon wyświetli na ekranie nazwę kontaktu, a odbierający nie będzie sobie zdawać sprawy, że w praktyce dzwoni do niego oszust - to największy problem tego ataku.

Jeśli więc odbierzesz telefon od rzekomego pracownika banku, który informuje, że ktoś wykonuje nieautoryzowane płatności z twojej karty lub konta, a pieniądze są zagrożone - rozłącz się, a następnie na własną rękę skontaktuj z bankiem, by zweryfikować te informacje. Tylko samemu wykonując połączenie będziesz mieć pewność, że dodzwonisz się do pracownika banku i autentycznej infolinii. Wszelkie próby oszustw należy również zgłaszać na policję.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.