Dzwoni "telefon z banku"? Te słowa powinny dać ci do myślenia

Dzwoni "telefon z banku"? Te słowa powinny dać ci do myślenia28.05.2022 12:54
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Jeśli dzwoni ktoś "z banku" lub innej placówki teoretycznie związanej z finansami i sugeruje konieczność szybkich działań, lepiej uważaj. Cały czas zdarzają się oszustwa, w których ktoś podszywa się pod pracowników sektora finansowego i próbuje w ten sposób ukraść twoje pieniądze.

Scenariusz rozmowy telefonicznej jest zwykle taki sam. W przypadku podszywania się pod pracownika banku, do ofiary dzwoni człowiek, który zna część jej danych (zapewne trafiły do sieci w wyniku jakiegoś wycieku) i sugeruje, że właśnie zablokowano duży przelew lub płatność z konta bankowego i konieczne jest szybkie działanie, by zabezpieczyć resztę środków przez bankowość elektroniczną.

Jest to oczywiście zmyślona historia, ale nie brakuje osób, które w przypływie emocji będą posłusznie wykonywać polecenia, chcąc zabezpieczyć swoje oszczędności. Dzwoniący proszą zwykle o instalację oprogramowania do zdalnego dostępu pokroju TeamViewera lub AnyDesk, które oczywiście same w sobie nie są niebezpieczne i mają swoje zastosowania, ale z pewnością nie na potrzeby komunikacji z bankiem.

W praktyce dzwoniący prosi o postępowanie według jego wskazówek. Jeśli ofiara nie zorientuje się, że dzwoniący manipuluje nią, by zdobyć dostęp do konta, na jednym z etapów sama przeleje środki na konto atakujących lub udostępni dane logowania do banku. W tym momencie kontakt się urwie, a pieniądze bezpowrotnie znikną z konta. Co więcej, ponieważ technicznie ofiara sama wykona przelew instruowana przez słuchawkę, dochodzenie swoich racji może być szczególnie problematyczne.

Telefon "z banku" - jak się zachować?

Jeśli po odebraniu telefonu ktoś podaje się za pracownika banku (praktyka pokazuje, że dzwoniący mają często wschodni akcent) i sugeruje, że środki na koncie są w niebezpieczeństwie, lepiej opanować emocje i postąpić wbrew intuicji - rozłączyć się. Następnie można samodzielnie zadzwonić do banku i opisać tę sytuację, by przekonać się, czy rzeczywiście wystąpiły jakieś problemy z kontem.

Warto pamiętać, że w praktyce tylko wtedy można mieć pewność, że rozmawia się z autentycznym pracownikiem banku. Dzwoniący mogą podszywać się pod takie osoby nie tylko słownie, ale również "technicznie", podmieniając numer, który wyświetli się na ekranie telefonu ofiary - to spoofing telefoniczny. Odbierający połączenie może być przekonany, że dzwoni do niego "bank" zapisany w książce adresowej, choć w rzeczywistości będzie to podstęp.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.