Dzwonił do niego fałszywy prokurator. Policja publikuje nagranie

Dzwonił do niego fałszywy prokurator. Policja publikuje nagranie18.04.2024 08:40
Rozmowa przez telefon
Źródło zdjęć: © Pixabay | Mimzy

57-latek z Lubina padł ofiarą oszustów. Najpierw uwierzył w słowa fałszywego pracownika banku, a potem nagrał rzekomego "prokuratora", który chciał pomóc mu rozwiązać problem. Policja upubliczniła fragment tej rozmowy.

Komenda Powiatowa Policji w Lubinie opisała historię 57-letniego mieszkańca miasta, który padł ofiarą kreatywnego oszustwa. Choć finalnie zorientował się, że ktoś próbuje go okraść, kosztowało go to niemałą sumę.

Do 57-latka zadzwonił mężczyzna, który podawał się za pracownika banku. Przekazał on informacje na temat śledztwa w sprawie szajki nieuczciwych bankowców. Udział w sprawie ma brać prokuratura. Pracownicy banków mieli rzekomo zaciągać kredyty na swoich klientów. W celu zapobiegnięcia takiemu obrotowi spraw mężczyzna miał udać się do placówki banku i zaciągnąć pożyczkę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mężczyzna zgodził się na tę propozycję i pożyczył 40 tys. zł. Kolejnym krokiem było wpłacenie tych pieniędzy wraz z oszczędnościami kodami BLIK do wpłatomatu. Zmanipulowany lubinianin oddał w ten sposób oszustom 47 tys. zł.

Fałszywy prokurator

Następnego dnia do 57-latka zadzwonił mężczyzna mówiący ze wschodnim akcentem. Podawał się on za prokuratora. Jego zadaniem było namówienie lublinianina na zaciągnięcie kolejnej pożyczki w celu "wyzerowania zdolności kredytowej".

Mężczyzna nagrał rozmowę i nie uwierzył, że rozmawia z prokuratorem. Na stronie policji dostępne jest pełne nagranie oraz jego audiodeskrypcja. Oszust sugerował mieszkańcowi Lubina, by ten udał się do placówki bankowej, a na wejściu dał znać "prokuraturze", że wchodzi do banku, żeby "cyberpolicja została podłączona do kamer monitorujących".

Lubinianin dopytywał się, czy sprawy nie można załatwić telefonicznie. Złodziej, udający prokuratora, powiedział, że jest to niemożliwe, ponieważ bankowość ofiary "znajduje się w trybie zagrożonym", co miałoby uniemożliwić zaciągnięcie pożyczki.

Słuchaj, co mówi rozmówca i jak się wypowiada

Uważajmy na wszelkie podejrzane telefony ze strony pracowników banku, policjantów, a nawet, jak widać, prokuratorów. Przede wszystkim, w trakcie rozmów telefonicznych powinniśmy zwracać uwagę na sposób wypowiedzi rozmówców. Obcy akcent i zdania budowane nie do końca poprawnie mogą wskazywać, że mamy do czynienia nie z przedstawicielami instytucji publicznych, a po prostu z oszustami z zagranicy. Zwróćmy uwagę, że w przeszłości opisywaliśmy już wiele przypadków, kiedy to oszust telefoniczny nie mówił czystą polszczyzną.

Jest to też kolejny przykład podobnej kradzieży dokonanej w Lubinie. W maju 2023 r. opisywaliśmy historię 49-latki, oszukanej metodą "na pracownika banku". Kobieta również zaciągnęła kredyt i wpłaciła pieniądze do wpłatomatu, oddając je w ręce oszustów.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.