E-płatności to nie wszystko. Polacy tak łatwo gotówki nie oddadzą

E-płatności to nie wszystko. Polacy tak łatwo gotówki nie oddadzą11.05.2016 12:38

Czy zadowoliłoby Was wycofanie z rynku gotówki? Nie tak dawnoprzedstawialiśmy dane z badańMasterCardu, z których wynikało, że Polacy pokochaliplastikowy „pieniądz”, a jeśli jest on jeszcze zbliżeniowy, tow ogóle konkurencji nie ma. Upodobanie do cyfrowych form płatnościwcale jednak nie oznacza, że chcemy zrezygnować z wysoceanonimowego, uniwersalnego w zastosowaniach papieru. Ponad połowaPolaków jest przeciwna szwedzkim fantazjom o likwidacji gotówki, ajeszcze bardziej negatywnie do pomysłu całkowitej elektronizacjipłatności nastawieni są Anglicy, Hiszpanie i Niemcy.

W badaniach przeprowadzonych na zlecenie firmy paysafecard,oferującej rozwiązania płatnicze prepaid wynika, że w naszymkraju zarówno mężczyźni (55,7%) jak i kobiety (53,9%) nie chcązniknięcia banknotów i monet. Zalety gotówki najbardziej widząludzie młodzi (18-25 lat) – w tej grupie docenia ją 70% respondentów. A co tą zaletą jest? Przede wszystkim komfort ibezpieczeństwo.

Szwedzi więc mogą u siebie przymierzaćsię do totalnej kontroli fiskalnej społeczeństwa, ale niechęćdo takich posunięć wyrażają przecież nie tylko Polacy. W Angliiprzeciwnych likwidacji gotówki było 60,6% respondentów, wHiszpanii 69%, zaś w Niemczech 73,6%. Jedynie w krajach południowychpomysł znalazł uznanie większości – w Grecji i Włoszech zagotówką opowiedziało się tylko 45% ankietowanych. Głównympowodem braku poparcia dla wycofania gotówki ma być przedewszystkim kwestia komfortu oraz bezpieczeństwa przy dokonywaniutransakcji – ludzie z gotówką czują się lepiej.

Wyniki badania paysafecard można by było przyjąć zwstrzemięźliwością, firma w końcu dostarcza rozwiązania mającebyć alternatywą wobec typowych e-płatności i zależy jej naprzedstawieniu kart kredytowych czy szybkich e-przelewów jakonieatrakcyjnych, gdyby nie jedna rzecz.

Nie tak dawno Idea Bank przedstawił swoje jeżdżące po krajuwpłatomaty – auta z wbudowanymi pancernymi wpłatomatami, któreklient może zamówić na wskazany adres, by w bezpieczny sposób,pod okiem ochroniarza, oddać gotówkę bankowi. Jest to niezłaalternatywa dla przemykania się z siatką z kilkunastoma czy nawetczasem kilkudziesięcioma tysiącami złotych do wpłatomatu gdzieśna ścianie – i ze słów Dominika Fajbusiewicza z Idea Bankuzdobyła spore uznanie. Po roku od wprowadzenia usługi, po krajujeździ już 18 takich mobilnych wpłatomatów.

Z wyjaśnień p. Fajbusiewicza wynika zaś, że w Polsce gotówkama znacznie większe znaczenie, niż chcieliby przedstawić tooperatorzy kart kredytowych. W wywiadzie dla serwisu Innpoland.plstwierdził on:

Zobaczyliśmy na własne oczy, że żywej gotówki jest w obiegunaprawdę bardzo dużo. Nam się wydaje, że skoro za latte nikt niepłaci gotówką, to znaczy, że wszyscy używają kart. A tonieprawda. Ponad 80 proc. transakcji w Polsce jest dokonywanych wgotówce…

Średnia wpłata do takiego mobilnego wpłatomatu to 6500 zł,zdarzają się jednak i wpłaty idące w setki tysięcy złotych –wszystko w banknotach, które przecież w Polsce nie mają jakichśszczególnie dużych nominałów. Gotówka bowiem rządzi – członekzarządu Idea Banku twierdzi, że jedna trzecia firm rozlicza siętylko w gotówce, a dwie trzecie łączy rozliczenia w gotówce zbezgotówkowymi. Gdyby nie to, że bank wybiera się po pieniądze doklienta, to te pieniądze nigdy by do banku nie wpłynęły.

Kto więc miałby z gotówki rezygnować, tym bardziej, że wciążstanowi zapewniający największą prywatność sposób płatności?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.