Elektryczne samochody znające dokładne dane kierowcy stają się faktem

Elektryczne samochody znające dokładne dane kierowcy stają się faktem10.03.2015 16:40

Targi w Genewie to świetna okazja, aby zobaczyć w jakim kierunku rozwija się motoryzacja. Producenci coraz przychylniej patrzą na silniki elektryczne i rozwiązania hybrydowe, które przestały już być domeną niewielkich, miejskich aut. Natomiast same samochody stają się coraz bardziej inteligentne.

Poprzedni tydzień był naprawdę ciekawy, w Barcelonie odbyły się targi MWC, a dodatkowo w San Francisco producenci gier i sprzętu do grania prezentowali swoje produkty na GDC. Natomiast wzrok fanów motoryzacji od kilku dni zwrócony jest w stronę Szwajcarii i odbywających się tam targów w Genewie. Większość zaprezentowanych samochodów powinna zainteresować również typowego geeka, naszpikowane są one masą elektroniki, posiadają systemy zapewniające większe bezpieczeństwo, świetnie współpracują ze smartfonem, a aktualizacje oprogramowania pobierają z Internetu. Natomiast silniki elektryczne przestały być domeną niewielkich miejskich samochodów, powoli zastępują lub zaczynają współpracować z silnikami spalinowymi w dużych SUVach, a także w supersamochodach.

Jednym z zaprezentowanych przez Audi samochodów był duży SUV – model Q7 e-tron quattro. Został on wyposażony w rozwiązanie hybrydowe łączące wysokoprężną jednostkę 3.0 TDI z silnikiem elektrycznym. Łącznie dostajemy 373 KM. Ta wersja nowej generacji Q7 jest w stanie osiągnąć spalanie na poziomie zaledwie 1,7 litra oleju napędowego na 100 km. Akumulatory litowo-jonowe nie zachwycają, umożliwiają przejechanie zaledwie 56 km, ale Q7 posiada również silnik spalinowy, dzięki któremu zasięg wzrasta do ponad 1400 km.

Warto zwrócić uwagę na system Audi connect i wbudowaną nawigację. Na podstawie zbieranych danych samochód jest w stanie samemu wybrać najbardziej korzystny tryb pracy silnika dla danej trasy. Pozwala to między innymi na zmniejszenie spalania.

Q7-ka w wersji e-tron quattro to naprawdę interesujący samochód, ale znacznie większe emocje wzbudza inne auto niemieckiego producenta – nowa generacja R8. W podstawowym modelu znalazł się 5,2-litrowy silnik V10 o mocy 540 KM i momencie obrotowym 540 Nm. Sprint do setki trwa zaledwie 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h, trzeba przyznać, że osiągi robią wrażenie. Co ciekawe, Audi podaje spalanie na poziomie 11,8l/100 km, ale ten wynik raczej trudno będzie osiągnąć dysponując takim silnikiem, którego moc aż prosi się aby wykorzystać ją w pełni. Z drugiej strony właściciele tego samochodu nie będą przejmowali się wysokim spalaniem. Audi R8 pojawi się również wersji e-tron, która napędzana będzie przez układ elektryczny o mocy 462 KM i momencie obrotowym 920 Nm.

Audi R8 e-tron będzie godnym rywalem dla Tesli Model S, setkę osiągnie w 3,9 sekundy, a ograniczona elektrycznie maksymalna prędkość wynosie 250 km/h. Na uwagę zasługuje również zasięg, producent podaje nawet 450 km. Dzięki Combined Charging System akumulator naładujemy prądem stałym, jak i prądem zmiennym, a sam proces ładowania ma być krótszy niż dwie godziny. Audi R8 e-tron jest kolejnym przykładem, że silniki elektryczne już nie powinny kojarzyć nam się z małymi, wolnymi pojazdami stworzony do jeżdżenia po mieście.

Na targach w Genewie mogliśmy zobaczyć koncepcyjnego Volkswagena Sport Coupe Concept GTE, który jest jednym z najlepiej wyglądających samochodów od firmy z Wolfsburga. Wrażenie robi również wnętrze pojazdu. Trójwymiarowe informacje wyświetlane są na 12,3-calowym wyświetlaczu Active Info Display. Producentowi udało się uzyskać ciekawy efekt, tarcze zegarów wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu, nie dostajemy płaskiego obrazu typowego dla klasycznego wyświetlacza LCD. W sportowych samochodzie Volkswagena znajdziemy jeszcze dotykowy 10,1-calowy ekran, który służy do sterowania urządzeniem multimedialnym, a także zarządzania innymi systemami pojazdu. Kolejny ekran umieszczono pomiędzy fotelami, a pasażerowie siedzący z tyłu mogą korzystać z wyświetlaczy znajdujących się w oparciach przednich foteli. Wyraźnie widać, że fizyczne przyciski wypierane są przez dotykowe wyświetlacze, dzięki temu wnętrze wygląda o wiele nowocześniej.

Volkswagen Sport Coupe Concept GTE jest w stanie odczytać dane biometryczne kierowcy z wykorzystaniem sparowanego smartwatcha lub smart-opaski. Dodatkowo samochód biorąc pod uwagę zbierane informacje jest w stanie sam zaproponować nam trasę i nie chodzi tutaj o chociażby omijanie autostrad. Daną trasę będziemy mogli pokonać prostą lub ekscytującą drogą, której przejechanie sprawi nam znacznie więcej przyjemności. Koncepcyjne auto Volkswagena to kolejna hybryda, która łączący 3-litrowy silnik benzynowy z elektrycznym. Producent podaje, że udało mu się uzyskać średnie zużycie paliwa w trybie mieszanym na poziomie 2,0 litrów na 100 km.

Jeden z ciekawszych silników elektrycznych znalazł się w NanoFlowcell Quant F. Auto dysponuje mocą aż 1090 KM i dodatkowe jest w stanie przejechać 800 km, a więc prawie dwukrotnie więcej od Audi R8 e-tron. Auto nie należy do małych, mamy do czynienia z mierzącą 5,25 metra limuzyną, która waży 2,3 tony. Taki zasięg udało się osiągnąć dzięki wykorzystaniu zjonizowanych cieczy do wytwarzania energii, które gromadzone są w dwóch zbiornikach o łącznej pojemności 500 litrów. Firma podaje, że ciecze nie są toksyczne i łatwopalne, co daje im przewagę nad innymi rozwiązaniami. Niestety nie wiadomo nic o kosztach eksploatacji.

Quant F napędzany jest przez cztery silniki elektryczne, które umożliwiają dowolną zmianę rozłożenia napędu pomiędzy osiami i kołami. Niestety mamy do czynienia z pojazdem koncepcyjnym, ale producent informuje, że jest on niemal przygotowany do seryjnej produkcji. Rozwiązanie wykorzystujące zjonizowane ciecze wydaje się mieć duży potencjał, oczywiście eksploatacja musi być tania, bo w innych przypadku będziemy mieli do czynienia z kolejną ciekawostką na rynku.

Samochody stają się coraz bardziej inteligentne, stosowane w nich systemy same wybiorą optymalną konfigurację biorąc pod uwagę nie tylko warunki panujące na drodze, ale również dane biometryczne kierowcy. Auta będą jeszcze lepiej współpracowały z innym elektronicznymi urządzeniami oferując bardzo dobrą synchronizację ze smartfonami i urządzeniami wearables. Natomiast wydaje się, że przyszłość należy do elektrycznych silników, które zapewniają coraz lepsze osiągi, a stosowane akumulatory pozwalają na przebycie coraz dłuższych dystansów. Niestety przykład Tesli Model S pokazuje, że czeka nas jeszcze sporo pracy, wiele krajów nie jest jeszcze przygotowanych do nadchodzącej elektrycznej rewolucji.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.