Facebook chce rozpoznawać mowę. Aloha może być czymś więcej niż funkcją w aplikacji

Facebook chce rozpoznawać mowę. Aloha może być czymś więcej niż funkcją w aplikacji22.08.2018 00:23
Facebook pracuje nad własnym asystentem głosowym? depositphotos

Wszyscy główni producenci urządzeń i systemów operacyjnych mają już własnego asystenta głosowego. Najnowsze informacje wskazują, że do tego wyścigu chce dołączyć Facebook. Chociaż ostateczna forma asystenta może być inna i mocno oparta na Messengerze.

Rynek asystentów głosowych i inteligentnych głośników rośnie i ten trend raczej nie szybko się zmieni. Według danych Canalys w drugim kwartale 2018 roku, smartgłośniki Google znalazły 5,4 mln nabywców, z kolei Amazon sprzedał 4,1 mln sztuk Echo. Do walki dołączyło także Apple, chociaż HomePod nie okazał się hitem sprzedażowym.

Powyższe dane potwierdzają, że kosztem prywatności i zgadzania się na ciągły podsłuch, coraz chętniej wpuszczamy do domów urządzenia mające zapewnić inteligentne odpowiedzi na proste pytania. Warto zwrócić uwagę, że ciągle nasłuchujący asystenci są także w smartfonach – Apple ma Siri, Samsung zaczął rozwijać Bixby, Microsoft stara się zainteresować użytkowników Cortaną, a Google chwali się, jak ich asystent głosowy, dobrze zna preferencje właściciela smartfonu.

Facebook Aloha Voice Testing - TechCrunch / Jane Manchun Wong

Jak informuje serwis TechCrunch, Facebook rozwija własne oprogramowanie do rozpoznawania mowy, które może trafić do mobilnych aplikacji – Facebook i Messenger, a także do zewnętrznego sprzętu. Funkcja rozpoznawania mowy obecnie znana jest pod nazwą Aloha. Prototypowy interfejs użytkownika został odkryty przez Jane Manchun Wong w aplikacji na smartfony. Podczas mówienia na dole aplikacji pojawia się niebieski pasek, najpewniej wizualizując głośność wypowiadanych słów, podczas ich transkrypcji na tekst.

Dodatkowo, Facebook od dłuższego czasu ma pracować nad własnym inteligentnym głośnikiem. Nosił on nazwę kodową Aloha, która następnie została zmieniona na Portal. Miał on zostać ogłoszony w maju, ale w związku z aferą Cambridge Analytica, podjęto decyzję o przesunięciu premiery. Facebook obawiał się, że skandal dotyczący prywatności, mógłby odbyć się na sprzedaży urządzenia, które przecież ma ciągle wyłapywać słowa użytkownika.

Patent złożony przez Facebooka przedstawia inteligenty głośnik. (źródło)
Patent złożony przez Facebooka przedstawia inteligenty głośnik. (źródło)

Jeden ze złożonych patentów wskazuje, że smartgłośnik Facebooka miałby służyć do wideorozmów. Możliwe, że funkcja rozpoznawania mowy Aloha, która została odkryta w mobilnych aplikacjach, pozwoliłaby także dyktować wiadomości na Messengerze. Głośnik miałby być jak najprostszy w obsłudze, aby nawet osoby starsze, mające problem z obsługą Facebooka, mogły dzięki niemu utrzymywać kontakt z rodziną.

Co więcej, funkcja Facebook Aloha ma trafić do pozostałych produktów Facebooka. TechCrunch wspomina o Instagramie. Treść wiadomości w konwersacjach będzie można dyktować. Oczywiście Messenger i Instagram mogą być pierwszymi aplikacjami ze wsparciem dla rozpoznawania mowy. Z czasem jednak opcja może trafić także do WhatsAppa.

Obecna wiedza o Facebook Aloha nie pozwala stwierdzić, jak będzie dokładnie wyglądał końcowy produkt. Z jednej strony, możemy otrzymać funkcję transkrypcji mowy na tekst. Z drugiej, Facebook ma pracować nad inteligentnym głośnikiem, który raczej byłby mało interesującym produktem, jeśli służyłby tylko do dyktowania wiadomości i wideorozmów. Mógłby przecież zostać wykorzystany także do podawania prognozy pogody, najnowszych informacji ze świata czy wyszukiwania prostych haseł. Zwłaszcza, że chatboty mają coraz większą rolę w Messengerze. Użytkownicy smartgłośnika i mobilnego Messengera mogliby bowiem za pomocą głosu rozmawiać z chatbotami, poznając chociażby ofertę sklepu czy cenę pizzy w wybranej restauracji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.