Facebook jest lepszym znawcą ludzkich charakterów niż przyjaciele i znajomi

Facebook jest lepszym znawcą ludzkich charakterów niż przyjaciele i znajomi13.01.2015 14:08

Youyou Wu, psycholog z Uniwersytetu Cambridge i Michal Kosinski, badacz dużych zmiennych zbiorów danych z Uniwesytetu Stanford, zainteresowali się w ostatnim czasie kwestią możliwości przewidywania cech charakteru użytkowników Facebooka na podstawie polubionych przez nich treści.

Współpraca naukowców w zakresie badania zależności pomiędzy lubianą treścią a typem osobowości użytkownika Facebooka rozpoczęła się jeszcze w 2013, pod wpływem filmu Ona. Scenariusz produkcji traktuje o mężczyźnie, który staje się posiadaczem komputera zdolnego do lepszego rozumienia osobowości i potrzeb bohatera, niż otaczający go ludzie. Kwestia ta na tyle zelektryzowała Wu i Kosinskiego, ze odnowili oni współpracę z Davidem Stillwellem, psychologiem z Cambridge, który wspólnie z Kosinskim stworzył w 2007 roku aplikację myPersonality. Dzięki niej użytkownicy Facebooka mogli rozwiązać testy psychologiczne jednocześnie udostępniając programowi dane o przeglądanych i lubianych treściach. W efekcie każdy zainteresowany mógł uzyskać informacje o swoich wynikach w testach oraz porównać je z pozostałymi 4 milionami osób korzystających z myPersonality.

Jeszcze w 2013 roku Kosinski opublikował w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences artykuł dotyczący możliwości przewidywania takich cech jak płeć, rasa, poglądy polityczne, orientacja seksualna czy stosunek do używek tylko na podstawie treści udostępnianych przez nich na facebookowych profilach. Efekty współpracy Wu i Kosinskiego dały jednak szersze możliwości: na podstawie lubianych przez ponad 86 tysięcy użytkowników myPersonality treści, naukowcy spróbowali określić konkretne cechy ich charakteru i elementy światopoglądu badanych. Później na tej samej grupie badanych przeprowadzono standardowe testy psychologiczne dotyczące tzw. Wielkiej Piątki.

Test Wielkiej Piątki polega na przeanalizowaniu u badanego pięciu par głównych czynników rozróżniających ludzkie osobowości: otwartości i konserwatywności, zorganizowania i spontaniczności, intro i ekstrawertyzmu, zdolności do współpracy lub współzawodnictwa oraz stabilności emocjonalnej lub jej braku. W serwisie Science można zapoznać się ze stosowanym przykładowym podziałem konkretnych stron na Facebooku według wymienionych wyżej cechy.

Kolejnym etapem badań było przeprowadzenie wśród 17 tysięcy znajomych użytkowników myPersonality tych samych testów Wielkiej Piątki. Znajomi mieli wypełnić kwestionariusze tak, jak uważają, że wypełnili je ich koledzy. Po skonfrontowaniu danych zebranych na podstawie lubianych na Facebooku treści i odpowiedzi znajomych wywnioskowano, że informacje z Facebooka są przeciętnie aż o 15% bardziej zgodne z pierwotnymi wynikami niż te uzyskane dzięki znajomym.

Wnioski z badań są jednoznaczne – przeprowadzone przez Kosinskiego i Stillwella badanie dało możliwość dokładniejszego przewidzenia wyborów użytkownika niż zrobili to jego ludzcy znajomi. Dana Carney, psycholog z Uniwersytetu Kalifornijskiego skomentowała wyniki i zasugerowała, że mogą one mieć bardzo duży wpływ między innymi na zwiększenie skuteczności dostosowywania do osobowości internauty treści reklamowych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.