Facebook nie musi kupować danych od firm trzecich? Sam zbiera ich mnóstwo i skutecznie analizuje

Facebook nie musi kupować danych od firm trzecich? Sam zbiera ich mnóstwo i skutecznie analizuje02.01.2017 15:00

Mnogość informacji, które gromadzi o swoich użytkownikach Facebook, nie przestaje zaskakiwać. Tylko w ostatnim tygodniu wspominaliśmy o zdobywaniu przez serwis danych od firm trzecich oraz niejasnych zapisach w regulaminie, które mocno obniżają realne bezpieczeństwo użytkowników. Okazuje się, że portal mógłby skutecznie działać nawet bez konieczności zdobywania o nas dodatkowych informacji z zewnątrz – sam gromadzi ich dostatecznie dużo, by obserwować trendy i wyciągać wnioski.

Nietrudno sobie wyobrazić, że liczba informacji gromadzonych przez serwis jest ogromna: aktywnie korzystających ze swoich kont użytkowników jest na całym świecie mnóstwo, zaś zapełniona dzięki nim big data staje się ogromnym źródłem danych różnego rodzaju.

Niezależnie od publikowanych przez nas treści, Facebook jest w stanie analizować czas naszej aktywności, grono znajomych, nierzadko również lokalizację (o ile zezwoliliśmy wcześniej na dostęp niej). Połączenie wszystkich tych informacji, a następnie ich analiza i porównywanie pomiędzy aktywnymi użytkownikami serwisu, przyczyniły się do stworzenia pewnych schematów i wzorców, na podstawie których firma jest w stanie domyśleć się niektórych faktów z naszego życia.

Przypomnijmy, że już niemal trzy lata temu światło dzienne ujrzała informacja o tym, że na podstawie analizy aktywności użytkownika, serwis jest w stanie stwierdzić, że właśnie znaleźliśmy nową sympatię – w dodatku niezależnie od tego, czy poinformujemy o tym w ustawieniach profilu.

Sztuczna inteligencja analizuje stopień naszej aktywności i rodzaj publikowanych treści. Następnie przewiduje moment znalezienia drugiej połówki na podstawie porównania naszych danych z informacjami zebranymi od tych użytkowników, którzy o zmianie swojego statusu związku poinformowali portal w ustawieniach.

[1/2]
[2/2]

Jak się okazuje, schemat aktywności zakochanego użytkownika Facebooka jest następujący: częstotliwość publikowania nowych postów konsekwentnie rośnie, aby na kilka dni przed rozpoczęciem związku gwałtownie spaść, ostatecznie malejąc do niecałych dwóch postów publikowanych na dobę. Rośnie jednocześnie miłe nastawienie, a więc częstotliwość używania w postach słów o pozytywnym nacechowaniu. Oczywiście odstępstwa są możliwe, a co więcej schemat sprawdzi się tylko w przypadku osób faktycznie korzystających z portalu na co dzień i z pełnym zaangażowaniem.

Mimo to, możliwości inwigilacji Facebooka wydają się ogromne. Kwestia statusu związku jest zapewne tylko jedną z dziedzin, w obrębie której można doszukać się pewnych schematów w zachowaniu użytkowników serwisu i na tej podstawie wnioskować o stanie faktycznym. Niezmienne pozostaje natomiast pytanie: czy gromadzenie aż tylu informacji o prywatnym życiu użytkowników jest konieczne?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.