Facebook prawie jak forum pomocy, testuje cenzurę udającą ocenianie komentarzy

Facebook prawie jak forum pomocy, testuje cenzurę udającą ocenianie komentarzy30.04.2018 09:39

Na początku roku Facebook zapowiedział, że planuje wprowadzić system głosowania na komentarze. Niektórzy użytkownicy mogą już go testować. Jest podobny do tego na Reddicie, Stack Overflow albo polskim Wykopie, gdzie użytkownicy mogą zagłosować „w górę” albo „w dół” na komentarz, zależnie od jego użyteczności. Tylko czy sprawdzi się w luźnych dyskusjach między znajomymi?

Na razie komentarze ze strzałkami zamiast obrazkowych reakcji są dostępne dla niewielkiej grupy stron publicznych. System oceniania komentarzy ma promować wartościowe interakcje między użytkownikami. Liczne głosy „w dół” mają być sygnałem dla Facebooka, że komentarz jest nieodpowiedni albo wprowadza w błąd. Jednak coś, co działa na forach, gdzie ludzie proszą o pomoc na konkretny temat, niekoniecznie sprawdzi się na Facebooku – miejscu do dyskusji, dzielenia się wiadomościami, treściami osobistymi i promocji produktów.

Niepokoić może fakt, że będzie można w ten sposób „zakopać” komentarz, który nie podoba się większości użytkowników. Nieodpowiednie wypowiedzi z dużą liczbą strzałek w dół zostaną bowiem ukryte. Jest to zagrożenie dla wolności słowa. Na pewno znacie przypadki, gdy posty były skutecznie zakopywane albo wykopywane przez dużą grupę użytkowników w ramach protestu lub społecznościowej cenzury. Dla osób korzystających z Facebooka jako źródła wiadomości to także może być niekorzystna zmiana. Użytkownicy wspierający skrajne nurty mogą bowiem przegłosować krytyczne wypowiedzi do tego stopnia, że zostaną ukryte. Facebook jest zbyt horyzontalny, by wprowadzać na nim tego typu zmiany, zwłaszcza pod przykrywką dobrego samopoczucia użytkowników (chyba że chodzi o poprawianie nam nastroju przez chowanie opinii, z którymi się nie zgadzamy).

Na polskim Facebooku jeszcze nie ma śladów nowych przycisków, ale można zobaczyć jak wyglądają na zrzutach użytkowników ze Stanów Zjednoczonych:

Upvote and downvote comments on Facebook, when did this happen? pic.twitter.com/q9F7OcJ4R3

— Carter (@cwsbbb) 29 kwietnia 2018Hmmmm. Not sure I like the Upvote and Downvote feature of Facebook. Time will tell I guess. pic.twitter.com/hxvjW7HaTX

— BEN SLATER ?? (@iambenslater) 29 kwietnia 2018Na razie trudno powiedzieć, czy ten system głosowania się przyjmie. Jeszcze 3 lata temu Mark Zuckerberg twierdził, że „łapka w dół” byłaby szkodliwa dla dyskusji na Facebooku, ale czasy się zmieniają. Według założeń strzałka w dół ma być narzędziem podobnym do zgłoszenia komentarza do moderacji i przewiduje nawet wyjaśnienie, dlaczego ten komentarz nam się nie podoba. Jednak założenie, że setki milionów ludzi będą korzystać z niego zgodnie z założeniami jest nader optymistyczne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.