Facebook rusza z rozpoznawaniem twarzy użytkowników. Czy warto się zgodzić?

Facebook rusza z rozpoznawaniem twarzy użytkowników. Czy warto się zgodzić?20.04.2018 14:34

Użytkownicy komunikatora Messenger i aplikacji Facebook mogą natknąć się na nowy komunikat wyświetlany podczas korzystania z tych programów w smartfonach. Portal wyraźnie zachęca (póki co jeszcze nie zmusza, choć zaznacza, że to niezbędne do dalszego korzystania z aplikacji) do przejrzenia ustawień, w których wymagane jest podjęcie przez użytkownika kilku decyzji. Mowa o wykorzystaniu danych do optymalizacji reklam i rozpoznawania twarzy użytkownika na zdjęciach. Na koniec wymagana jest akceptacja nowego regulaminu.

Facebook chce w ten sposób zainteresować użytkowników istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa ustawieniami, na czym firmie szczególnie zależy po ostatniej aferze z wykorzystaniem danych przez Cambridge Analytica. W proponowanym kreatorze chodzi oczywiście o danie użytkownikom wolnego wyboru. W praktyce jednak o wiele łatwiej w nim wyrazić zgodę na rozpoznawanie twarzy i wykorzystywanie większej ilości danych do optymalizacji reklam, niż z tych opcji zrezygnować, więc nie ulega wątpliwości, iż Facebook wolałby te dane gromadzić.

[1/2]
[2/2]

Ustawienia, którymi Facebook chce zainteresować użytkowników umieszczono w formę krótkiego kreatora. Trzeba przyznać, że całość opisana jest czytelnie. Dodatkowo pojawia się tu także informacja, iż konieczność sprawdzenia nowych możliwości wynika ze zmieniającego się prawa Unii Europejskiej, a całość nie zajmie dłużej niż kilka minut i o ile nie zdecydujemy się na szczegółowe czytanie zaktualizowanego regulaminu, mogę potwierdzić, że kilka minut wystarczy.

Pierwszy ekran to informacje o reklamach. Facebook chciałby dostosowywać je do naszych potrzeb również na podstawie dodatkowych danych od reklamodawców, twórców aplikacji i wydawców. Jeśli wyrazimy na to zgodę, wykorzystywane mają być między innymi dane przekazywane przez witryny, na których skorzystaliśmy z przycisku Lubię to! oraz od partnerów, z którymi przeprowadzimy jakąś transakcję, mowa więc na przykład o sklepach.

[1/2]
[2/2]

Facebook zaznacza, że mowa o reklamach, które nie tylko wyświetlane są na portalu, ale między innymi również Instagramie. Przykładowo, jeśli dowiemy się, że niedawno kupiłeś(aś) lampę, możemy wyświetlać Ci reklamy takich przedmiotów jak dywaniki czy poduszki. Reklamodawcy korzystają z naszych usług, aby docierać do osób o określonych cechach, np. kobiet w wieku 18-34 interesujących się grami. Wyrazić zgodę można niebieskim przyciskiem w dolnej części ekranu. Biały przycisk przeniesie użytkownika do ustawień, gdzie udostępnianie danych na potrzeby reklam można wyłączyć.

Kolejny etap to sprawdzenie ustawień związanych z rozpoznawaniem twarzy na zdjęciach. Facebook chce gromadzić i przetwarzać szablon, który opisuje jak dany użytkownik prezentuje się na zdjęciach i filmach. Wszystko oczywiście wyłącznie dla bezpieczeństwa. Celem ma być między innymi zapobieganie wykorzystywania zdjęć użytkownika i podszywania się pod jego wizerunek, informowanie o fotografiach, na których użytkownik został rozpoznany (ale nie był wcześniej oznaczony) czy do informowania osób z wadami wzroku, kto znajduje się na filmach i zdjęciach.

Podobnie jak w przypadku udostępniania danych o reklamach, również tutaj zgodę wyrazić można wybierając niebieski przycisk, natomiast biały przeniesie użytkownika do ustawień i dopiero tam można upewnić się, że rozpoznawanie twarzy jest wyłączone. Na koniec zostawiono akceptację nowego regulaminu. Po zatwierdzeniu zmian użytkownik może już swobodnie korzystać z Facebooka lub Messengera, zależnie od tego w której z tych aplikacji rozpoczął przeglądanie ustawień.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.