Fałszywe klony aplikacji Kaspersky w Google Play i Windows Phone Store

Fałszywe klony aplikacji Kaspersky w Google Play i Windows Phone Store16.05.2014 09:28
Redakcja

Specjaliści z laboratorium antywirusowego Kaspersky Lab wykryli w ostatnim czasie dwie aplikacje, które podszywały się pod znane produkty ochronne tej firmy. Obie z nich były skierowane dla urządzeń mobilnych, ale co ciekawe, wcale nie ograniczono się tutaj do Androida. Ofiarami ataku i podszywania się pod znaną firmę mogły być nie tylko osoby używające systemu spod znaku zielonego robota, ale także Windows Phone, który jest przecież uznawany za platformę o wiele bezpieczniejszą. Czyżby ten mit upadał wraz z rosnącą popularnością systemu?

Pierwszy atak miał miejsce właśnie w przypadku Windows Phone, bo to do sklepu Microsoftu trafiła pierwsza aplikacja. Nazywała się ona „Kaspersky Mobile” i chociażby poprzez swoje logo sugerowała, że jest to antywirus. Jak zarabiali oszuści? Aplikacja była płatna, więc już samo uzyskanie do niej dostępu wymagało dokonania płatności. Nie trzeba było tutaj straszyć nikogo wykryciem jakiegokolwiek szkodliwego oprogramowania na smartfonie, a po prostu zachęcić do zakupu „produktu znanego i cenionego”. Przypominamy, że oficjalne rozwiązania w ten sposób nie działają: firmy albo oferują swoje produkty za darmo, albo też wymagają wykupienia subskrypcji i posiadania licencji. Płatność nie jest jednak realizowana przed, a już po instalacji aplikacji. Uczulamy nad to niezależnie od platformy z której korzystacie.

Druga z aplikacji trafiła do sklepu Google Play i celowała w znacznie większe grono użytkowników Androida. Nazwana została po prostu „Kaspersky Anti-Virus 2014” i również wymagała wniesienia opłaty przed instalacją, potem wyświetlała już tylko zupełnie losowe komunikaty, oczywiście nie zapewniając żadnej ochrony. Obie z nich na szczęście nie wyrządzały też w systemie żadnej szkody, atakujący byli zainteresowani jedynie opłatą za kupno. Jak zaznacza firma Kaspersky, produktów mobilnych o takich nazwach w ich ofercie nie ma i nigdy nie było. Użytkownicy jednak nie muszą o tym wiedzieć, a od tego już łatwa droga do tego, aby dać się nabrać.

Już jakiś czas temu informowaliśmy o podobnym przykładzie dotyczącym aplikacji Virus Shield, która pobierała opłatę nie robiąc zupełnie nic. Teraz mamy przykład na to, że nie tylko Android jest narażony na tego typu ataki. Co więcej, pokazuje to słabość obu sklepów: jak mogło dojść do akceptacji publikacji tego typu programów? Wiadomo, że testy pod kątem obecności szkodliwego oprogramowania są wykonywane automatycznie i to akurat całkiem nieźle zdaje egzamin. Co jednak z samymi nazwami? Czy nie dałoby się sprawdzać wydawcy aplikacji, która przecież nazywa się Kaspersky i jednoznacznie kojarzy się z aplikacjami zabezpieczającymi? Widać tak dla Google jak i dla Microsoftu stanowi to problem, a stracić na tym mogą nieświadomi zagrożenia użytkownicy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.