FBI ostrzega. Liczba ataków phishingowych wzrosła aż 12-krotnie

FBI ostrzega. Liczba ataków phishingowych wzrosła aż 12-krotnie27.07.2021 13:25
Cyberprzestępcy coraz częściej przejmują nasze dane i środki finansowe
Źródło zdjęć: © Pixabay

Analizy przeprowadzone przez FBI dowodzą, że w ciągu ostatnich 5 lat liczba ataków phishingowych wzrosła aż 12-krotnie, a 94 proc. złośliwego oprogramowania dociera do nas za pośrednictwem wiadomości e-mail. Przestępcy coraz chętniej wykorzystują wizerunki legalnych firm, aby przejąć dane lub środki finansowe swoich ofiar.

Pandemia sprawiła, że wiele przedsiębiorstw zdecydowało o przejściu na pracę zdalną. Był to krok, który miał uchronić zatrudniane osoby przed potencjalnym zarażeniem i dalszym rozpowszechnianiem wirusa SARS-CoV-2. Część firm podjęła szybkie decyzje o oddelegowaniu pracowników do domów, zapominając o konieczności wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń wykorzystywanych systemów i komputerów. To stworzyło wiele nowych możliwości działania dla cyberprzestępców.

Wzrost liczby cyberataków

W 2020 roku dostęp do skrzynek mailowych miało około 4 mld osób na całym świecie, a każdego dnia wysyłano blisko 306 mld maili. Liczby są naprawdę imponujące, ale należy zaznaczyć, że wiele z tych maili zostało wykorzystanych przez cyberprzestępców do ataków phishingowych, czyli ataków polegających na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję, których celem jest przejęcie poufnych informacji i zainfekowanie komputera szkodliwym oprogramowaniem.

Analizy FBI dowodzą, że większa zależność współczesnych przedsiębiorstw od technologii oraz internetu sprzyja atakom phishingowym. Raport VMware Global Security Insights 2021 wykazał, że około 80 proc. organizacji mierzyło się z tego typu działaniami. Miało to związek ze wspomnianą już pracą zdalną oraz koniecznością wysyłania większej liczby wiadomości e-mail, zastępujących dotychczasowe formy komunikacji. Efektem były ogromne straty finansowe. Według FBI próby wyłudzenia danych z wykorzystaniem adresów www prawdziwych przedsiębiorstw w USA kosztowały 54 mln dolarów, a oszustwa związane z włamaniem do poczty – 1,87 mld dolarów.

Jak zaznacza Stanisław Bochnak, Senior Business Solutions Strategist w VMware Polska, cyberprzestępcy podszywają się zazwyczaj pod firmy kurierskie, e-sklepy, firmy z sektora finansowego czy operatorów telekomunikacyjnych. W przypadku Polski oszuści bardzo chętnie wykorzystują wizerunek instytucji finansowych – banków, administracji publicznej, ale też telekomów, usług kurierskich czy abonamentowych. Przykładem jest rozsyłanie e-maili transakcyjnych z fałszywymi fakturami do opłacenia czy wezwaniami do zapłaty zaległości finansowych.

- W sektorze e-commerce 1/3 firm w ogóle nie korzysta z zabezpieczeń umożliwiających filtrowanie wiadomości e-mail i rozpoznawanie tych prawdziwych od wysyłanych przez cyberprzestępców. Jeśli e-sklepy korzystają z zabezpieczeń, to na ogół z tych najmniej zaawansowanych, zapewniających podstawową ochronę. Warto skorzystać z rozwiązań, które zapewnią kontrolę dostępu do roboczego serwera poczty e-mail, zapobiegając zagrożeniom cybernetycznym, takim jak spam, phishing, trojany, ransomware i inne rodzaje złośliwego oprogramowania. Mimo dostępności technologii, firmy dalej przenoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo na klienta. Ten scenariusz powtarza się wszędzie, choć z różnym natężeniem, co grozi nie tylko stratami dla klientów, ale i kryzysem wizerunkowym dla samej firmy – podkreśla Bochnak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.