Firefox 57 ma być lepszy niż Chrome. Mozilla szykuje się na bitwę

Firefox 57 ma być lepszy niż Chrome. Mozilla szykuje się na bitwę04.08.2017 14:11

Mozilla przygotowuje się do ostrego ataku w kierunku Chrome'a, obecnego lidera popularności wśród przeglądarek internetowych. Firefox 57 wszedł w fazę testów i kiedy zadebiutuje w stabilnym wydaniu w listopadzie, ma pomóc odzyskać swoją dawną sławę. Aby było to możliwe, Mozilla pracuje nad tą wersją programu już od ponad roku, a nadzieje powiązane z nadchodzącą premierą zaprezentowano niedawno w obszernym raporcie specjalnym na łamach serwisu CNET.

Priorytetem w nowej przeglądarce ma być między innymi jej szybkość działania – to na nią w ostatnim czasie narzekało wielu użytkowników, szczególnie w porównaniu z Google Chrome, bezpośrednią konkurencją. Tutaj istotą jest wykorzystanie zalet projektu Quantum, w ramach którego implementowane są rozwiązania mające mieć wpływ właśnie na responsywność aplikacji. O ich skuteczności mogliśmy się już niedawno przekonać, gdy jeden z programistów Mozilli udostępnił wyniki testów, w których sprawdził szybkość przywracania przez przeglądarkę sesji składającej się z ponad tysiąca kart.

Kolejny element: nowe wzornictwo elementów interfejsu. Z przeglądarki znikają obłości na rzecz ostrych krawędzi i linii prostych. Jak mówi Nick Nguyen z Mozilli: Jeśli Quantum obrazuje, w jaki sposób przyspieszyliśmy Firefoksa, to Photon pozwoli użytkownikom to zauważyć. Interfejs ma być nowoczesny i przejrzysty, znajdą się w nim płynne animacje i elementy wyraźne we wszystkich rozdzielczościach. Przeprojektowana zostanie kolorystyka i elementy, jakie można znaleźć w menu. W skrócie – ma być po prostu bardziej czytelnie.

Firefox 57 Nightly jest już dostępny do pobrania
Firefox 57 Nightly jest już dostępny do pobrania

Wiele zmienia się także „pod maską”, na czele z rozszerzeniami. Obsługa skupi się wokół WebExtensions, a pozostałe rozszerzenia przestaną po prostu działać. Choć wiadomo o tym nie od teraz, decyzja Mozilli nie przestaje budzić negatywnych emocji i gasić entuzjazmu programistów dodatków, którzy chcąc kontynuować działanie swoich rozszerzeń, w wielu przypadkach są zmuszeni do stworzenia swoich aplikacji od podstaw. Taka zmiana jest bardzo bolesna dla deweloperów rozszerzeń, dla wielu istniejących dodatków będzie to przeszkoda nie do pokonania – zauważa w artykule programista AdBlocka Plus. Swoją odpowiedź ma natomiast Chris Beard z Mozilli: Kiedy próbujesz uszczęśliwić wszystkich, to tak naprawdę nie uszczęśliwiasz nikogo.

Decyzje w związku z rozszerzeniami, ale także pozostałymi elementami przeglądarki określane są jako trudne, ale jednocześnie konieczne. Firefox musi stać się po prostu lepszy od swojego konkurenta: Firefox nie nadążał za rynkiem i za oczekiwaniami użytkowników. Wielu jego fanów jest teraz szczęśliwymi użytkownikami Chrome'a.

Podczas prac nad najnowszym Firefoksem, Mozilla zadbała również o stworzenie własnej sztucznej inteligencji, której zadaniem jest automatyczne wykrywanie i raportowanie błędów w wyświetlaniu witryn internetowych. To rozwiązanie, które wspomaga na bieżąco zespół programistów, znacząco wpływając na jego efektywność. Jak widać zmian jest rzeczywiście wiele, i o ile trafią w gust użytkowników, szanse na zrównanie poziomu z Google Chrome wydają się realne.

Firefox dostępny jest do pobrania z naszej bazy oprogramowania. Prócz wersji stabilnej, rozwijając menu Wszystkie wersje znaleźć tu można także Firefoksa 57.0a1 Nightly – najnowszą edycję testową.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.