Format HDR10+ odchodzi? Nikt nie chce darmowej rewolucji obrazu

Format HDR10+ odchodzi? Nikt nie chce darmowej rewolucji obrazu21.04.2020 17:13
HDR10+ to darmowa alternatywa wobec Dolby Vision, fot. Samsung

Wojny formatów bywają ciekawe, pozytywne dla rynku... dopóki jednak nie okazuje się, że któryś z nich musi go opuścić. Na to właśnie zanosi się w przypadku HDR10+, formatu HDR premium, który w przeciwieństwie do Dolby Vision był darmowy i nie wymagał opłat licencyjnych.

Zanim powkurzamy się na odejście HDR10+, zrozummy, co to w ogóle jest

Aby zrozumieć HDR10+ należy cofnąć się w ogóle do terminu zwanego HDR. Jest to technologia używana w filmach i grach, która pozwala bardziej eksponować sceny, w których mamy do czynienia z silnym oświetleniem (ogólnym, bądź punktowym), a także jeszcze bardziej uwydatniać sceny ciemne, zachowując zarazem maksimum widoczności. Oprócz tego do HDR dochodzi nam tzw. szeroka paleta barw (WCG, czyli Wide Color Gamut), która oferuje nam znacznie bardziej realistyczne i żywe kolory. Standardem HDR w filmach i grach jest HDR10.

Porównanie obrazu bez (po lewej) i z efektem HDR (po prawej), fot. Panasonic
Porównanie obrazu bez (po lewej) i z efektem HDR (po prawej), fot. Panasonic

HDR10+ natomiast, tak jak konkurencyjne Dolby Vision i idzie o krok dalej, wprowadzając tzw. dynamiczne metadane. To znaczy, że informacje o koloryzacji, poziomach jasności i ciemności są indywidualnie dobierane pod każdą scenę z osobna zamiast jednego całościowego ustawienia będącego kompromisem w HDR10. W zasadzie jedyną główną różnicą między Dolby Vision, a darmowym HDR10+ jest splendor utożsamiany z Dolby oraz powiązana z nim opłata licencyjna dla firmy.

Dlaczego wydaje się, że HDR10+ będzie musiał ustąpić

Nie możemy powiedzieć jeszcze oficjalnie o kompletnym wygaszeniu formatu HDR10+, ale coraz więcej wskazuje na to, że ten moment może nastąpić i to wkrótce. Konsorcjum HDR10+ zostało założone przez Samsunga, Panasonic oraz wytwórnię 20th Century Fox jako odpowiedź na Dolby Vision. Za darmową alternatywą wobec Dolby opowiedziały się także studio Warner Bros., Amazon (Prime Video), a HDR10+ wprowadziły do swoich telewizorów także firmy Philips i TCL.

Niestety wygląda na to, że jeden z "ojców-założycieli", czyli 20th Century Fox porzuciło format HDR10+. Mogło się przyczynić do tego przejęcie spółki przez Disneya, preferującego Dolby Vision. Ostatnich siedem wydawnictw Foxa, w tym świetne Ad Astra i Le Mans' 66 zostało wydanych w 4K z Dolby Vision i Dolby Atmos.

Co prawda w zeszłym roku Universal i Warner Bros. zapowiedziały wydanie pierwszych płyt 4K Blu-ray z HDR10+ i Dolby Vision, a kilka z nich zdążyło się już ukazać, ale z drugiej strony firma LG ma format ten za zbyteczny. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że LG wspiera Dolby Vision i jest największym rywalem Samsunga, a więc innej wypowiedzi nie należałoby się tutaj spodziewać.

Trudno jednak spodziewać się tutaj długiego żywota dla HDR10+ jeśli jedynym wsparciem, jakie będzie mieć to Samsung i ewentualnie Philips. Firma Panasonic na przykład, która współtworzyła konsorcjum HDR10+ w tym roku zdecydowała się poszerzyć partnerstwo z Dolby.

Warto pamiętać, że aby korzystać z HDR10+ nie tylko trzeba mieć telewizor z obsługą tego formatu, ale również musi go obsługiwać odtwarzacz Blu-ray. A na przykład popularne konsole Xbox One S i Xbox One X go nie zapewniają (zamiast tego mają Dolby Vision, ale też nie w przypadku płyt).

Trochę szkoda, że wygląda na to, że darmowa alternatywa, która mogłaby sobie pokojowo koegzystować – zapewne musi odejść. Z drugiej strony i z zupełnie innej beczki, w historii ludzkości często bywało właśnie tak, że religie najbardziej do siebie podobne walczyły ze sobą o wpływy w najbardziej zajadły sposób...

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.