Gemius zmienia metodologię statystyk w Ranking.pl

Gemius zmienia metodologię statystyk w Ranking.pl13.05.2007 22:41

W drugiej połowie kwietnia pisaliśmyo zadziwiających wynikach badania gemiusTraffic, publikowanych wserwisie Ranking.pl, według, których nagle ilawinowo wzrósł procentowy udział przeglądarki Internet Explorerprzy jednoczesnym spadku udziału Firefoksa i Opery wśród polskichinternautów. W najnowszym biuletynie firmy Gemius poinformowano, żeulega zmianie metodologia tego badania. Ten nagły i trudny do wytłumaczenia "wzrost" wzbudził wielekontrowersji wśród użytkowników. Powszechnie uważa się bowiem, żeudział alternatywnych do IE przeglądarek sukcesywnie rośnie. Wzrostbył tym bardziej zastanawiający ponieważ zanotowała go przestarzałajuż wersja 6. Internet Explorera. W kwietniowym materialespekulowaliśmy, że mogło się tak stać w wyniku objęcia badaniemużytkowników z jednego (lub kilku) z dużych portali horyzontalnychponieważ nagle wzrosła tzw. wielkość próby - tj. ilość przebadanychużytkowników. Powszechnie wiadomo, że użytkownicy takich portali wdużo mniejszym stopniu - niż użytkownicy portali technologicznych -korzystają z alternatywnych rozwiązań. Przypomnijmy, że badanie gemiusTraffic realizowane jest poprzezskrypty wbudowane w witryny WWW objęte badaniem. Każdy użytkownikodwiedzający taką witrynę jest identyfikowany na podstawie tzw.cookies. Badanie to nie jest doskonałe (jeżeli ta sama osoba łączysię z witryną z więcej niż jednej przeglądarki i/lub lokalizacji tojest "liczona" wielokrotnie, z drugiej strony kilka osóbkorzystających z jednego komputera i jednej przeglądarki jestzaliczanych jako jeden użytkownik) jednak stanowi mimo wszystkoobiektywne źródło informacji o odwiedzających witrynęużytkownikach. Dane z poszczególnych witryn są zbierane, sumowane,przetwarzane i tak właśnie powstaje wspomniany ranking. Gemius nie wyjaśnił zastanawiających zmian w wynikach. W najnowszymbiuletynie Ranking.pl czytamy jednak, że z powodu coraz szerzejopisywanego problemu kasowalności cookie, firma Gemius SAzdecydowała się na zmianę metodyki obliczania prezentowanychstatystyk. Zamiast cookies, podstawą prezentacji będą odsłony. Doczasu wprowadzenia nowej metody została wstrzymana publikacjadanych w serwisach zagranicznych. Jednocześnie zespół Gemiuspragnie zapewnić, że dołoży wszelkich starań, aby publikacja danychobliczanych zgodnie z nową metodą nastąpiła jak najwcześniej, aprace nad jej wdrożeniem nie zakłócały publikacji wyników na łamachserwisu Ranking.pl. Trudno powiedzieć, że czy decyzja o zmianie metodologii byławynikiem zaburzenia dotychczasowych - powszechnie widocznych -trendów. Miejmy jednak nadzieję, że zmiany - jakiekolwiek byłybyich przyczyny - spowodują urealnienie wyników. Warto na koniec dodać, że według najnowszych statystyk Ranking.pl, udział Internet Explorera 6wśród polskich internautów spadł do 54,6%, natomiast Firefoksa 2.xi Opery 9 wzrósł - odpowiednio do 18,8% i 5,1%. Udział InternetExplorera 7 nieznacznie wzrósł do 10,4%, a Firefoksa 1.x spadł do8,1% (porównanie do naszego kwietniowego materiału).Należy jednak przy tym podkreślić, że wielkość próby znówzmniejszyła się z 19,2 do 17,2 mln.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.