GIODO skontroluje przetwarzanie danych z monitoringu – Żabka powinna się bać?

GIODO skontroluje przetwarzanie danych z monitoringu – Żabka powinna się bać?10.02.2017 15:38

Jednym z gorętszych tematów związanych z prywatnością okazał się monitoring w sklepach Żabka. Zamieszanie wokół systemu rozpoczął pewien użytkownik Wykopu: założył, że dodatkowa kamera przy kasie łączy wizerunek klienta z danymi użytej karty płatniczej, naruszając w ten sposób jego prywatność. Tymczasem Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych ogłosił swoje plany kontroli na bieżący rok i uwzględnił w nich podobne przypadki. Czy urzędnicy zawitają również do Żabki?

Nie podano takiej informacji wprost, wszystko wskazuje jednak na to, że Żabka znajdzie się na liście potencjalnych celów, do których uda się Inspektorat. Jak informuje na swojej stronie GIODO:

Przychodnie i poradnie lekarskie oraz sklepy stosujące monitoring pozwalający na profilowanie klientów to jedne z podmiotów, w których w 2017 r. odbędą się kontrole sektorowe GIODO.

Przypomnijmy, że tłumaczenia sieci sklepów były w tej kwestii jednoznaczne: gromadzone są wyłącznie dane o wieku oraz płci kupujących, by później wykorzystać je do lepszego zarządzania ofertą i reklamami.

Poruszenie kupujących było więc tym bardziej ciekawe, skoro Żabka informuje swoich klientów o działaniu monitoringu, a podobne metody generowania statystyk stosują również inne sieci sklepów. Z uwagi na powstałe wokół tematu zamieszanie, zdecydowano się jednak zaprzestać dalszego analizowania profilów klientów. Jak zauważa rzeczniczka prasowa Żabki – Anna Jarzębowska w wywiadzie dla WP money:

Test rozwiązania został już zakończony. Na ten moment nie ma planów wdrożenia tej aplikacji w naszych placówkach.

Na koniec dodaje, że informacje o kontrolach Inspektoratu do niej nie dotarły. Na tę chwilę pozostają więc jedynie przypuszczenia, że urzędnicy zawitają do sklepów sieci Żabka. Podobnie wygląda kwestia ewentualnych konsekwencji, jednak jeśli wziąć pod uwagę zapewnienia rzeczniczki, funkcjonowanie monitoringu sklepów nie powinno już budzić żadnych wątpliwości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.