Godot — nowy silnik do tworzenia gier udostępniony wraz z kodem źródłowym

Godot — nowy silnik do tworzenia gier udostępniony wraz z kodem źródłowym12.02.2014 13:30
Źródło: gamedev.net

Jeżeli chcecie tworzyć gry lub już to robicie, to na pewno ucieszy was wiadomość, że Godot w końcu pojawił jako beta. Co więcej, nie jest to silnik, z którego będzie można eksportować gry tylko na Windowsa, ale także na Linuksa, Maca, niektóre konsole, Androida, BlackBerry i wszelkie inne platformy, na których można uruchomić aplikacje w HTML5. Samo oprogramowanie będzie zaś działać na okienkach, Linuxie i OS X.

Źródło: gamedev.net
Źródło: gamedev.net

Juan Linietsky, dyrektor techniczny w OKAM Studio, przyrównuje swój silnik do Unity, przy czym zaznacza, że Godot nie ma tak rozbudowanych możliwości 3D, ale za to lepsze 2D i debugowanie. Fakt, że jest on na licencji MIT, jest jego niewątpliwą zaletą, tym bardziej, że sprawa licencji często jest solą w oku twórców przy takich projektach.

Silnik pozwala na zastosowanie fizyki ciał sztywnych i statycznych, pozwala także na symulację zachowania postaci, pojazdów i wielu innych klas obiektów. Nie wiadomo natomiast nic w temacie fizyki cieczy, więc można zakładać, że ewentualny pomysł tworzenia wody w projekcie skończy się niewypałem.

Twórcy zapewniają, że użytkownik będzie w stanie tworzyć naprawdę złożone pomysły. Godot posiada funkcjonalne narzędzia wizualnego edytora, co pozwoli między innymi na wygodną pracę na obiektach 2D, bez konieczności wcześniejszego tworzenia obiektów 3D. Możliwości silnika 3D są solidne, bowiem zawiera on wszystkie niezbędne narzędzia, jak chociażby pełną obsługę świateł i cieni, ambient occlusion i oczywiście animację na bazie szkieletu.

Nie da się ukryć, że możliwości animacji są jedną z mocniejszych stron Godota. Użytkownik może dowolnie określić, co wywoła konkretną sekwencję. Silnik pozwala także na wstawki w czasie rzeczywistym, rozmaite przejścia i łączenie scenek. Bardzo istotną kwestią jest też praca na obiektach 2D z wykorzystaniem współrzędnych pikseli, czy też możliwość skryptowania, do którego wykorzystujemy język GDScript, który oparty jest na Pythonie.

Wbudowany debugger silnika jest dobrze wyposażony, umożliwia pracę z breakpointami i przechodzenie z linii do linii w poszukiwaniu błędów. Istnieje także możliwość sprawdzenia wykresów wydajności naszego projektu w poszukiwaniu wąskich gardeł.

Na głównej stronie Godota możemy się dowiedzieć, że stabilna wersja silnika, z pomocą użytkowników, pokaże się w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Osoby chętne mogą pobrać stąd wersję beta. Alternatywnie możecie pobrać u nas Unity i, w oczekiwaniu na stabilną wersję Godota, zobaczyć, czy takie programy wam odpowiadają.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.