Google blokuje swoje aplikacje na sprzęcie z Androidem bez certyfikatu

Google blokuje swoje aplikacje na sprzęcie z Androidem bez certyfikatu27.03.2018 11:39

Otwartość Androida jest Google najwyraźniej coraz mniej narękę. Kolejnym krokiem na realizowanym od lat projekcie może niezamknięcia, ale przynajmniej przymknięcia mobilnej platformy jestzablokowanie możliwości uruchamiania Aplikacji Google (takich jakMapy czy Gmail) na „niecertyfikowanych urządzeniach”, a więcprzede wszystkim takich, które korzystają z przeróżnych CustomROM-ów.

Społeczność XDA Developers donosi o zmianach w najnowszychwersjach aplikacji Google udostępnianych przez Sklep Play. Pierwszy,który to zauważył, był liam_davenport, korzystający ze smartfonuGoogle Pixel XL właśnie z niecertyfikowanym firmware. Próbujączalogować się do swojego Konta Google zobaczył komunikat, żeurządzenie nie jest certyfikowane.

Do zmiany dojść miało 16 marca. Wszystkie późniejsze buildydostępne przez Play, są dotknięte tą niedogodnością. Piszemyniedogodnością, ponieważ póki co nie jest to absolutna blokada.Firma z Mountain View wciąż oferuje możliwość uruchomieniaswoich aplikacji na niecertyfikowanym urządzeniu, o ile zgodzimy sięzarejestrować urządzenie.

Oficjalnym powodem takiego działania jest bezpieczeństwo. Przez„certyfikację” Google rozumie spełnienie przez producentaurządzenia z Androidem zestawu wymogów opisanych w dokumencie CDD(Compatibility Definition Document). Spełnienie tych wymogówoznacza możliwość pomyślnego przejścia pakietu testów CTS(Compatibility Test Suite), co daje oficjalne prawo dopreinstalowania własnościowych aplikacji Google na urządzeniu.

Taki sobie Custom ROM ze sklepem Play, ale bez certyfikatu
Taki sobie Custom ROM ze sklepem Play, ale bez certyfikatu

Podobno producenci smartfonów byli już od roku ostrzegani, żebrak certyfikacji będzie oznaczał niemożliwość uruchamianiaaplikacji Google. Restrykcje w końcu weszły w życie, a rykoszetemoberwało się też użytkownikom Custom ROM-ów, instalujących naopensource’owym systemie biblioteki Google Play i korzystające znich własnościowe aplikacje najczęściej poprzez OpenGapps.

Nieoficjalny powód to oczywiście żądza większej kontroli nadekosystemem Androida. Był czas, gdy producenci sprzętu mogli wgraćna smartfon aplikacje Google’a i działało to bez jakichkolwiekumów. Ten czas się skończył – przynajmniej dla producentów,którzy będą mieli teraz do wyboru albo spełnić wymogi CDD, alboskierować do sprzedaży urządzenie bez sklepu Play, Gmaila czy Map,i liczyć że jakoś się sprzeda. Dotyczy to przede wszystkimchińskich producentów, którzy próbowali zaistnieć na rynkachzachodnich, instalując na swoim niecertyfikowanym firmware zamiastlokalnego chińskiego sklepu z oprogramowaniem oczekiwany przezklienta Google Play.

Twórcom niezależnych ROM-ów zostają tymczasem trzy możliwości:liczyć na to, że użytkownikom będzie chciało się rejestrowaćswoje urządzenia, zaoferować im niezależne zamienniki aplikacjiGoogle’a na Androida, albo kombinować z mechanizmamineutralizującymi sprawdzanie przez aplikacje stanu certyfikacjiurządzenia. Skoro udało się dzięki Magiskowi obejść google’owąSafety Net i bezboleśnie instalować Snapchata czy niektóreaplikacje bankowe na telefonach z rootem, to może i uda się wpodobny sposób instalować aplikacje Google’a.

Jak odzyskać dostęp do Aplikacji Google?

Osoby dotknięte wyżej wspomnianym problemem, które wciąż chcąkorzystać ze sklepu Play, powinny odwiedzić stronęgoogle.com/android/uncertified/i tam wpisać identyfikator swojego urządzenia, by zostać dopisanymdo białej listy Play.

100 urządzeń powinno wystarczyć każdemu użytkownikowi
100 urządzeń powinno wystarczyć każdemu użytkownikowi

Aby uzyskać identyfikator Androida, należyskorzystać z narzędzia AndroidDebug Bridge, podłączyć urządzenie do komputera przez USB i wpowłoce ADB wydać polecenie settings get secure android_id. Wynikiem powinien być ciąg przypominający np. ten: 9774d56d682e549c. Należy następnie kliknąć przycisk Zarejestruj i spróbować ponownie zarejestrować się do Konta Google.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.