Google chciało zablokować sprzedaż akcesoriów do broni palnej. Ups, coś nie wyszło

Google chciało zablokować sprzedaż akcesoriów do broni palnej. Ups, coś nie wyszło05.08.2019 23:56

W 2012 roku firma Google ogłosiła, że z wyników wyszukiwania znikną oferty Zakupów Google zawierające akcesoria funkcjonalne do broni palnej. Pozostaną tylko te dodatki, które zwiększają bezpieczeństwo, na przykład kłódki na zamek pistoletu. Nie udało się.

Temat akcesoriów do broni powraca oczywiście w związku z weekendowymi strzelaninami w Dayton w Ohio, a także w El Paso w Teksasie, które pochłonęły łącznie życie 30 osób.

Prymitywny filtr

Jak zauważył twórca Pinboardu, polski programista Maciej Cegłowski, filtr Google'a usuwający z Zakupów Google oferty z akcesoriami do broni palnej cechuje się wyjątkową nieskutecznością. Okazało się, że blokada działa w bardzo prymitywny sposób, a mianowicie odławia tylko konkretne frazy. Przykładowo, zablokuje rezultaty wyszukiwania "AR 15 mod", ale już nie "AR fifteen mod".

I tak oto można odnaleźć reklamę 100-nabojowego magazynka bębnowego na amunicję .223 Remington. Bardzo podobnego do tego, który wykorzystał strzelec z Dayton. Z drugiej strony zaś, co tyczy się również nas, Polaków, utrudniony jest zakup akcesoriów do nieszkodliwych ASG czy wiatrówek. Znajdują się dopiero w odmętach Zakupów Google, a nie głównej stronie wyników wyszukiwania. Patrząc z logicznego punktu widzenia, ciężko to zrozumieć.

Google, pytanie o błąd przez redakcję The Verge, odpowiedziało tylko generycznym oświadczeniem:

Nasze serca kierują się ku ofiarom tej strasznej tragedii. Mamy surowe zasady regulujące rodzaje reklam, które dopuszczamy na naszej platformie, a reklamy broni lub części broni stanowią naruszenie tych zasad. Gdy znajdziemy reklamy, które naruszają nasze zasady, usuwamy je.

Znaleźć złoty środek

The Verge nadmienia, że nie jest to pierwszy taki przypadek, kiedy firma z Mountain View nieudolnie blokuje reklamy części do broni. W lutym 2018 roku, niedługo po strzelaninie w Parkland na Florydzie, w wyszukiwarce pojawiły się reklamy tzw. bump stocków do karabinków AR-15. Sam bump stock to natomiast bardzo kontrowersyjne akcesorium.

Jest to rodzaj uchwytu, składający się ze specjalnie wyprofilowanej kolby i chwytu pistoletowego, który pozwala na strzelanie z broni półautomatycznej ogniem niemalże ciągłym. A tu dochodzi jeszcze problem prawny, gdyż o ile broń półautomatyczną w większości stanów zakupić można stosunkowo łatwo, o tyle pełne automaty są przeważnie nielegalne.

What is a Bump Stock? Should it be illegal?!

Co zabawne, w następstwie fali krytyki Google, mówiąc kolokwialnie, przedobrzyło w drugą stronę. Z wyników wyszukiwania zniknął nie tylko osprzęt militarny, ale także zespoły muzyczne takie jak Sex Pistols czy Guns N' Roses, jak również japońska animacja pt. Gundam.

Po pierwsze, być konsekwentnym

Przy czym cała ta sprawa rozchodzi się o konsekwencję, a właściwie jej brak. Google najpierw przedstawia się jako zdeklarowany przeciwnik broni i wręcz szczyci usunięciem akcesoriów do niej z Zakupów Google, a w międzyczasie handel trwa dalej. Pytanie: Zawiodły środki zapobiegawcze, czy może celowo dano ciche przyzwolenie? W końcu każda reklama to zarobek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.