Google kontra Facebook. Która z tych firm wie o tobie więcej?

Google kontra Facebook. Która z tych firm wie o tobie więcej?23.02.2021 10:25
fot. dobreprogramy

Technologiczni giganci kojarzą się użytkownikom sieci głównie z gromadzeniem naszych danych. Trudno temu zaprzeczyć. Jednak niektóre raporty wskazują, że często nie zdajemy sobie sprawy z tego, kto najwięcej tych danych pobiera.

Na początku stycznia zrobiliśmy porównanie kilku popularnych komunikatorów, na podstawie informacji podawanych przez deweloperów aplikacji w App Store. Wynik nie był żadnym zaskoczeniem. Aplikacje należące do Facebooka wypadły fatalnie. Najbezpieczniejszym komunikatorem okazał się Signal.

Wśród ogółu firm technologicznych, najgorszą sławą cieszą się Google i Facebook. Pod tym względem częściej znajdziemy zarzuty w stronę korporacji Zuckerberga. Może to być zaskoczeniem, ale według ekspertów z Security.org, większą uwagę powinniśmy przykuć Google'owi. Oczywiście nie oznacza to, że Facebook jest święty.

Niektóre z informacji zdobywanych i przetwarzanych przez duże firmy to niestety przykry przymus. To oczywiste, że Netflix (czy sklep internetowy lub inny usługodawca) będzie znać numer twojej karty kredytowej. Mniej oczywistym jest, że Google wie z jakich urządzeń korzystasz i jakie znajdują się w twojej sieci

Co wiedzą duże firmy technologiczne o swoich użytkownikach?

Najlepiej widać to na poniższej infografice przygotowanej przez Security.org. W swoim raporcie, analitycy wystawili także oceny za stężenie informacji pobieranych przez każdą z firm. Najgorzej w tym przypadku wygląda Google (ocena F), któremu eksperci zarzucają przede wszystkim problem modelu biznesowego. Firma posiada wiele znanych i przydatnych aplikacji oraz usług (np. Google Maps), z których korzystają codziennie setki milionów ludzi. Trudno wręcz obyć się bez nich, co pomaga Google'owi gromadzić niezliczone ilości danych.

Facebook posiada fatalną reputację, ale według analizy Security.org, przyznano mu zaledwie "C". Chociaż firma wydaje się posiadać ogromne ilości danych, to nie są one tak zróżnicowane, jak w przypadku Google. Tak więc tzw. "profil użytkownika" generowany na ich podstawie jest mniej szczegółowy.

Jednak Facebook wie o kilku rzeczach, które mogą niepokoić użytkownika. Przede wszystkim algorytmy analizują, z którymi użytkownikami najczęściej się kontaktujemy, w jakich grupach się znajdujemy (np. politycznie ukierunkowanych), czy zna nawet nasze wiadomości. W końcu korzystając z Facebook Messenger zgadzamy się, aby były one przetrzymywane w chmurze Facebooka. Firma wie także, kiedy się logujemy, na jak długo, co zostawiamy po sobie w serwisie i co/kogo odwiedzaliśmy w sieci.

Lepszą ocenę otrzymał Amazon (B-). Ten serwis nie wystartował jednak jeszcze w Polsce, więc niekoniecznie jest się czym sugerować. Eksperci sądzą, że firma zbiera kilka rodzajów informacji, których raczej nie ma powodu śledzić. Wśród nich wymieniają adres IP, rodzaj przeglądarki, dane operatora komórkowego czy historię kredytową.

Apple otrzymuje A+, czyli najlepszą możliwą ocenę. Firma oczywiście nadal gromadzi nasze dane. Wśród nich znajdziemy między innymi imię i nazwisko, adres e-mail, adres IP, lokalizację czy ewentualnie sposoby płatności. Nie ma jednak żadnych nieoczywistych informacji, które zbierało by Apple. Firma nie robi tego, ponieważ nie jest zależna finansowo od danych swoich użytkowników.

W App Store (nareszcie) pojawiły się informacje o zbieraniu danych przez Gmail

W grudniu 2020 roku Apple zapowiedział wprowadzenie w App Store etykiet prywatności. Dzięki nim, użytkownik dowiaduje się, jakie dane przekaże twórcom aplikacji, jeśli zdecyduje się z niej korzystać. Jeszcze niedawno pisaliśmy, że Google bardzo niechętnie podchodzi do tej zmiany i właściwie nadal nie dodał etykiet prywatności.

22 lutego wreszcie pojawiła się etykieta dla aplikacji Gmail na iOS. Jest to druga apka Google'a tuż po YouTube, przy której firma umieściła te informacje. Przy okazji warto wspomnieć, że już prawie od 3 miesięcy Google nie aktualizował aplikacji Gmail na iOS. W lutym niektórzy zaczęli otrzymywać nawet powiadomienia, że aplikacja jest nieaktualna.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.