Google pokazuje, że wzornictwo aplikacji na Androidzie nie musi być nudne

Google pokazuje, że wzornictwo aplikacji na Androidzie nie musi być nudne12.05.2018 13:32

Wśród użytkowników smartfonów z Androidem znajdziemy wielu,którzy z czcią i podziwem wypowiadają się o języku wzornictwaznanym jako Material Design. Odsłonięty w 2014 roku, miałprzynieść totalne ujednolicenie doświadczenia użytkownika wandroidowych aplikacjach. Jego myśl przewodnia była śmiała: niechoprogramowanie ma w sobie coś fizycznego, namacalnego, tak jaknamacalna jest kartka papieru. Niech oprogramowanie podlega prawomniemal fizycznym w naturze. Wizja stała się ewangelią, więc jeślijakaś androidowa aplikacja śmiała wzornictwem odbiegać od tego,co wymyślono w Mountain View, było to powodem do jej krytykowania,a nawet wyszydzania. W efekcie doszliśmy do punktu, w którymoprogramowanie na Androida wygląda tak samo… nudno. Czy potegorocznym Google I/O cokolwiek może się zmienić?

W cieniu tych wszystkich doniesień o sztucznej inteligencji,które zdominowały tegoroczną konferencję deweloperską Google’aznalazła się zapowiedź o kolejnym etapie ewolucji Material Design.Nie, to nie gambit Microsoftu, nie zmieniamy Modern w uciekający odjego założeń język Fluent. Tym kolejnym etapem ewolucji jestdostarczenie narzędzi i poradników, dzięki którym Material Designprzestanie być tak monotonny. Niech aplikacje zachowająfunkcjonalną spójność, zarazem jednak niech nabiorąindywidualności, zaczną mieć coś wspólnego ze swoimi markami.

Jak taki zindywidualizowany Material Design wygląda w praktycemogliśmy już chyba wszyscy zobaczyć: to właśnie za pomocą tychnarzędzi powstały interfejsy nowego Gmailaoraz aplikacji Tasks.Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by inne aplikacje wyglądały*trochę *inaczej. Edytormotywów MaterialTheme to wtyczka do popularnego wśród projektantów narzędziaSketch(dostępnego oczywiście tylko na macOS-a), pozwalająca na baziestandardowego motywu Material zrobić coś własnego, z nowymifontami, paletami i ikonami, a nawet trochę innymi przyciskami.

Getting started with Material Theme Editor

Edytor pozwala też łatwodziedzić te specyficzne dla swojego stylu zmiany przez kolejneelementy – np. jeśli częścią stylu jest jeden zaokrąglonynarożnik, to znajdzie się on po ustawieniu we wszystkich wskazanychelementach aplikacji. W ten sposób Google realizuje koncepcjęmeta-systemu wzornictwa, narzędzia do projektowania systemówwzornictwa, które jednak będą działać wewnątrz schematuużyteczności narzuconego przez Material Design.

Matias Duarte, szef pionuMaterial Design w Google chwali się, że w ten sposób udało sięstworzyć oddzielenie między stylem a funkcją, którego do tej porybrakowało w projektowaniu oprogramowania. Teraz, gdy są one jużoddzielne, z jednej strony dostajemy wszystko to, czego pożądaużytkownik w zakresie użyteczności, z drugiej zaś stronyzaspokojone zostaje pragnienie projektanta, chcącego się wyróżnić,znaleźć swoją drogę do artystycznej wypowiedzi.

Minie oczywiście sporo czasu,zanim projektanci nauczą się wychodzić poza dzisiejszeograniczenia Material, ale stanie się to raczej wcześniej niżpóźniej. Miękkie wytyczne nowego etapu języka wzornictwa wymagająpo prostu trochę eksperymentowania. Efekt jednak na pewno będzielepszy niż w wypadku iOS-a, w którym wydaje się, że aplikacjecałkowicie zatraciły spójność interfejsu.

Zainteresowani tym, co możnazrobić z Material, powinni odwiedzić stronę material.io– tam znajdą poradniki, narzędzia i niezbędne zasoby.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.