Google skończy z kodami pocztowymi. Dziesięć znaków wskaże każde miejsce

Google skończy z kodami pocztowymi. Dziesięć znaków wskaże każde miejsce13.03.2018 14:00

Mieszkając w mieście, w którym każdy budynek i mieszkanie ma swój numer, trudno wyobrazić sobie, że można nie mieć adresu. A jednak Bank Światowy szacuje, że około połowy mieszkańców miast mieszka na ulicach bez nazwy. Jak nawigować w takim świecie? Google rozwiązał ten problem z pomocą kodów Plus Codes.

Google często podkreśla, że kolejny miliard internautów będzie pochodził z krajów rozwijających się, w których potrzeby są zupełnie inne, niż w znanym nam otoczeniu. Wiąże się to nawet z takimi wyzwaniami, jak tworzenie interfejsów dla osób posługujących się językiem, który nigdy nie dorobił się postaci pisanej (sporo o tym pisali Eric Schmidt i Jared Cohen w książce „The New Digital Age”) i dostarczanie informacji osobom, których pierwszym urządzeniem elektronicznym jest smartfon. Rozwiązanie problemu adresów i nawigacji jest jednym z wyzwań, jakie stoją przed firmą Google w Afryce czy Azji.

Łatwy, spójny i otwartoźródłowy system adresowania, nazwany Plus Codes, ma pomóc odnaleźć miejsca, których nie da się łatwo wskazać podając nazwę ulicy, numer budynku i mieszkania. Unifikacja pomoże nie tylko w miejscach, które zwyczajowo nie mają nazw ulic, ale też w krajach, które nie mają standardowego sposobu podawania adresów. Przykładem są Indie – ogromny kraj, w którym mówi się wieloma językami, a adresy podaje na kilkanaście sposobów, niekiedy opisowo.

Plus Codes składa się z 10 znaków, działa na całym świecie i można go za darmo stosować w dowolnym produkcie i usłudze. Co ważne, działa także offline. Nazwa pochodzi od znaku „+”, który znajduje się w każdym z adresów. System bazuje na podziale mapy świata na siatkę, więc miejsca znajdujące się blisko siebie będą miały podobny kod.

Jego konstrukcja jest zaskakująco prosta – 10 znaków, z których każda seria wskazuje dokładniejszą pozycję. Pierwsze 4 cyfry są kodem obszaru o promieniu około 50 km. Kolejne 6 znaków wyznacza budynek – obszar o powierzchni około 14&times14m. Kod można rozszerzyć, podając znaki wskazujące położenie z dokładnością do 3 metrów, co przyda się w gęsto zabudowanych miastach i do wyznaczania konkretnych wejść większych budynków. Niestety piętra i numery mieszkań trzeba będzie podawać bardziej opisowo.

Oczywiście kody można generować, tworzyć i wyszukiwać w dowolnej sytuacji – wystarczą Mapy Google na smartfonie. Usługa ruszy najpierw w Indiach, gdzie będzie można łatwo znaleźć kod dla swojego położenia na mapie i wyszukiwać podane przez innych kody.

Kod swojego miejsca zamieszkania możecie znaleźć dzięki tej mapie. Redakcja dobrychprogramów ma według tej nomenklatury adres: 9F3V 4366+FM.

Oczywiście nie można liczyć na to, że adresacja Google'a zastąpi tradycyjne adresy. Dla osób poruszających się po miastach o wiele łatwiejsze jest podążanie wzdłuż ulicy, niż poszukiwanie w aplikacji kwadratów o konkretnych oznaczeniach. Z drugiej strony wprowadzanie nazw ulic w miastach jest kosztowne i zajmuje po kilka lat, a w wielu miejscach o mniejszej gęstości zaludnienia w zasadzie jest niemożliwe. Gdy w grę wchodzi znajdowanie miejsc bez adresu (albo nawet bez ulicy), gdy do dyspozycji mamy tylko smartfon, będzie to doskonałe wyjście. Z ciekawostek możemy dodać, że system pocztowy Republiki Zielonego Przylądka już stosuje Plus Codes przy dostarczaniu poczty.

Kody mogą przydać się także w logistyce i przy wzywaniu pomocy w sytuacjach kryzysowych. Adres mają nawet fragmenty lasów, pustyń i nieoznakowanych dróg, więc ratownicy będą mieli ułatwione zadanie, starając się znaleźć poszkodowanych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.