Google'u, litości. Ile można się cackać z trybem ciemnym?

Google'u, litości. Ile można się cackać z trybem ciemnym?18.02.2020 17:40
Redakcja

Ależ sprawnie poszło Google'owi wprowadzenie ciemnego motywu do Androida - nie powie nigdy nikt.

Na początek małe kalendarium:

Google wzbogaca swoje kolejne aplikacje o tryb ciemny od niemal roku. Nie dość, że proces jeszcze się nie zakończył (co samo w sobie jest absurdalne) to jeszcze wyszukiwarkowy gigant jest w swoich działaniach mocno niekonsekwentny.

Taki Notatnik Keep, Chrome czy Kalkulator pozwalają na zmianę motywu kolorystycznego każdemu z poziomu aplikacji, ale już Sklep Play czy Gmail wymagają Androida 10 lub stosownej nakładki (np. One UI Samsunga). Z kolei Mapy pozwalają przyciemnić jedynie ekran nawigacji, zaś cała reszta pozostaje jasna.

Przecież takie wprowadzanie zmian graficznych na raty mija się z celem

Tryb ciemny ma kilka zalet. Przede wszystkim pozwala pozwala oszczędzać baterię na smartfonach z ekranami OLED oraz zapobiega oślepianiu podczas korzystania z telefonu po ciemku. No i - choć to kwestia całkowicie subiektywna - nieźle wygląda.

Sęk w tym, że w sytuacji, gdy 9 na 10 aplikacji ma ciemny motyw, uruchomienie tej dziesiątej boli podwójnie. Gwałtowny przeskok z czerni do bieli potrafi wypalić oczy. A przypominam, że w przypadku Map Google, aby zagwarantować sobie taki przeskok wystarczy przejść z okna nawigacji do menu ustawień.

Poza tym interfejs Androida nawet w ramach samego ekosystemu Google'a jest zwyczajnie niespójny wizualnie. Jedne apki są ciemne, inne jasne. Jeszcze inne trochę ciemne, a trochę jasne. To istne piekło perfekcjonistów.

Google'u, ucz się od Apple'a

3 czerwca 2019 światło dzienne ujrzał iOS 13, który - wpisując się w aktualne trendy - także wprowadził opcjonalny tryb nocny. Różnica polega na tym, że już od pierwszej bety wystarczyło jedno kliknięcie w ustawieniach, by przyciemnić interfejs wszystkich systemowych aplikacji. Da się? Da się.

Należy zadać sobie pytanie, jaki jest sens półrocznych testów deweloperskich Androida w sytuacji, gdy Google sam nie potrafi w tym czasie dostosować własnych apek do narzuconych przez siebie standardów? Przecież nawet najpopularniejsze apki jak Sklep Play i Gmail dostały ciemny interfejs dopiero po wydaniu finalnej wersji systemu. A apka Google z dark mode'em - jak wspomniałem - wciąż nie wyszła z fazy beta.

W świecie Androida nie ma wydarzeń. Są tylko rozwleczone na lata procesy

Rzadko zdarza się coś, by Google tak po prostu wprowadził jakąś zmianę. Ot z dnia na dzień dał użytkownikom coś nowego. O nie, wszystko musi trwać długie miesiące, a nierzadko dłużej.

Pamiętacie interfejs projektowania Material Design, który zadebiutował w 2014 roku wraz z Androidem 5.0 Lollipop? Google zachęcał twórców aplikacji, by się nim inspirowani, podczas gdy jemu samemu przeprojektowanie swoich usług zajęło szmat czasu. Webowy Gmail otrzymał nowy interfejs po trzech latach (!), a webowe Mapy po niemal pięciu latach (!!).

W tamtym przypadku zmiany interfejsu przynajmniej były gruntowne, ale teraz? Litości, ile czasu może wymagać podmiana kolorów interfejsu w kilku aplikacjach?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.