Google wprowadza obiekty AR do wyszukiwarki. Zobacz pandę w swoim pokoju

Google wprowadza obiekty AR do wyszukiwarki. Zobacz pandę w swoim pokoju29.05.2019 18:44
Redakcja

Rozszerzona rzeczywistość wkracza do wyszukiwarki Google. Potencjał tej technologii jest ogromny.

Trójwymiarowe modela nakładane na obraz z kamery zostały zapowiedziane podczas Google I/O 2019. Z nowej funkcji można korzystać już teraz, choć Polacy - tradycyjnie - muszą kombinować.

Rozszerzona rzeczywistość w wyszukiwarce Google

Na razie nowa funkcja zarezerwowana jest dla anglojęzycznej wersji wyszukiwarki. W naszym przypadku oznacza to, że przed skorzystaniem z niej należy w ustawieniach aplikacji Google zmienić język wyszukiwania z polskiego na angielski.

I tyle. Podczas wyszukiwania niektórych informacji (zdaje się, że na razie są to tylko zwierzęta) w wynikach wyszukiwania pojawi się plansza z przyciskiem "View in 3D".

Po kliknięciu wspomnianego przycisku, na obraz z aparatu nakładany jest ruchomy model AR. Według zapewnień Google'a, wszystkie modele wyświetlane są w skali 1:1, co ma mieć walor edukacyjny.

Jakie modele są już gotowe? Ciężko powiedzieć. Google nie podaje nigdzie pełnej listy, więc trzeba próbować. U mnie zadziałały m.in. następujące hasła: shark (rekin), panda, dog (pies), cat (kot), horse (koń), hedgehog (jeż) czy snake (wąż). Llama niestety nie działa :(

Podczas I/O 2019 przedstawiciele firmy chwalili się, że w podobny sposób będzie można oglądać modele różnych części ciała czy organów wewnętrznych. Mnie póki co nie udało się jednak żadnego modelu wyszukać.

Dodam jeszcze, że nawet gdy wpisuję hasło "koń", Google i tak wyświetla anglojęzyczne wyniki dla hasła "horse". Ciężko więc wskazać powód, dla którego Google po prostu nie udostępnił tej funkcji od razu w polskojęzycznej wyszukiwarce.

Wymagany jest też odpowiedni telefon

Ograniczenia językowe nie są jedyną przeszkodą. Do wyświetlenia modeli 3D niezbędne jest wsparcie dla technologii ARCore.

Na szczęście lista telefonów kompatybilnych z platformą ARCore jest całkiem pokaźna, a znajdziecie ją tutaj.

AR w wyszukiwarce ma potencjał

Na razie nowa funkcja nie jest wybitnie użyteczna, bo - omówmy się - wyświetlenie sobie wirtualnego pieska w pokoju to co najwyżej ciekawostka do pokazania znajomym. W przyszłości może się to jednak przerodzić w jedną z najciekawszych funkcji Google'a.

Oczyma wyobraźni widzę już jak wpisuję w wyszukiwarkę nazwę zestawu kina domowego, a po chwili rozmieszczam wirtualne głośniki w skali 1:1, sprawdzając tym samym, jak będą się prezentować i czy w ogóle zmieszczą się między meblami.

Oczywiście nie jest to nic odkrywczego, bo taka funkcja w przypadku wybranych produktów działa już w aplikacjach IKEI czy Amazonu. Jeśli jednak Google'owi uda się stworzyć naprawdę ogromną bazę modeli i zamknąć ją w wyszukiwarce? To może być coś.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.