Google wyrzuca ze sklepu Play kolejną aplikację do ochrony prywatności

Google wyrzuca ze sklepu Play kolejną aplikację do ochrony prywatności03.12.2014 14:43
Redakcja

No i stało się to, co było do przewidzenia: firma Google usunęła ze sklepu Play dla Androida aplikację Adguard, która miała za zadanie chronić użytkowników przed phishingiem, natrętnymi widgetami, a także śledzeniem. Wszystko wskazuje na to, że korporacja co prawda chce w jakiś sposób dbać o bezpieczeństwo użytkowników, ale czynione kroki nie mogą choćby ocierać się o fundamenty imperium, na jakich wyrosła. Reklamy oraz elementy śledzące bez wątpienia do nich należą.

Według informacji udostępnionych producentowi aplikacji przez Google, złamał on punkt 4.4 zasad, jakie dotyczą aplikacji umieszczonych w sklepie Google Play. Według niego wydawcy zobowiązują się do nieumieszczania na platformie tej aplikacji, które mogą zakłócać dostęp do sieci, przechwytywać ruch, lub przejmować kontrolę nad urządzeniami. Punkt ten mówi także o zakazie wykorzystywania danych użytkownika pozyskanych ze sklepu w celu sprzedania mu jakichkolwiek produktów poza platformą Google. Autorzy Adguarda zaznaczają, że zasada jest niejasno sformułowana, a w sklepie znajdziemy wiele aplikacji, które są zatwierdzone, a jednak naruszają przepisy.

Czy Agduard faktycznie złamał tutaj jakiekolwiek zasady? Na dobrą sprawę zaoferował w zależności od wyboru użytkownika filtrowanie ruchu za pomocą lokalnego VPN-a, lub serwera proxy. Nie jest w tym nic złego, a w sklepie znajdziemy przynajmniej kilka aplikacji, które przekierowują ruch sieciowy (do tego na zewnętrzne serwery). Najwyraźniej firmie Google nie spodobała się dodatkowa funkcjonalność tej aplikacji – pozwala ona na blokowanie reklam na stronach internetowych, a także usuwanie elementów śledzących. Choć oficjalnym sloganem Google jest dobrze znane „don’t be evil”, to dotyczy ono najwyraźniej tylko konkurentów, a nie korporacji, jaka się nim posługuje. Firma chce jak najwięcej informacji o użytkownikach, chce także zysków z reklam, na których udało się jej zbudować całą swoją potęgę.

Nie jest to pierwsza sytuacja, gdy Google zasłaniając się własnym, nieczytelnym regulaminem blokuje aplikacje, które działają w imię prywatności i bezpieczeństwa użytkowników. We wrześniu doszło do wyrzucenia ze sklepu programu Disconnect Mobile, który spełniał podobne zadanie i blokował hosty zawierające szkodliwe oprogramowanie. W ubiegłym roku w ramach jednej tylko decyzji usunięto wszystkie blokery reklam, wyraźnie dając do zrozumienia, że w oficjalnym sklepie nie ma miejsca na tego typu programy. Zdarzały się również całkowicie absurdalne sytuacje, jak choćby pozbycie się tych programów, które w swojej nazwie używały słowa „Android”. Wolność na tej platformie mobilnej? Tak, ale na pewno nie w sklepie Google Play.

Producent Adguarda był na to przygotowany. Nie ma zamiaru walczyć z Google, bo nie ma to najmniejszego sensu (tym bardziej, że dla korporacji od prywatności ważniejsze są np. protesty homoseksualistów). Cały czas dostępna jest i będzie rozwijana wersja w postaci zewnętrznego pliku APK. Ma ona większe możliwości niż ta, która była umieszczona w sklepie, użytkownicy nie powinni czuć się zawiedzeni. Osoby, które wykupiły subskrypcję aplikacji z poziomu sklepu mogą się skontaktować z twórcami – w remach rekompensaty otrzymają roczną licencję wersji premium uprawniającą do korzystania z Adguarda w wersji dla Windows i Androida na rok.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.