Google zachęca użytkowników Firefoksa do rezygnacji z wyszukiwarki Yahoo

Google zachęca użytkowników Firefoksa do rezygnacji z wyszukiwarki Yahoo22.01.2015 15:08
Redakcja

Mogłoby się wydawać, że dla Google przeglądarka Mozilla Firefox znaczy już na tyle niewiele, że firma nie będzie w ogóle zainteresowana sprawą ustawienia w niej jako domyślnej wyszukiwarki Yahoo. Jest jednak inaczej, czego efekty widzą już niektórzy użytkownicy z np. USA – właściciel największej wyszukiwarki świata walczy o powrót użytkowników Firefoksa.

Użytkownicy przeglądarki tworzonej przez fundację Mozilla zaczęli zgłaszać, że po wejściu na stronę główną Google są zachęcani do zmiany zarówno silnika wyszukiwania jak i strony domowej właśnie na te znajdujące się w posiadaniu korporacji. Google argumentuje wybór szybszym dostępem do… Google, a także tym, że przecież i tak często odwiedzamy jego witryny. To jednak nie koniec, na Twitterze został opublikowany wpis odsyłający nas do dedykowanej strony, na której znajdziemy szczegółowe informacje, jak możemy zmienić domyślną wyszukiwarkę w Firefoksie właśnie na tę oferowaną przez Google.

Jest to bez wątpienia efekt zakończenia strategicznej współpracy pomiędzy fundacją Mozilla i wspomnianym gigantem – od 2004 roku domyślną wyszukiwarką Firefoksa było Google, ale ostatnio wygasła umowa nie została przedłużona, a Mozilla zdecydowała się na dywersyfikację dostawców wyszukiwania. W naszym kraju domyślnym nadal jest Google, bo jest tutaj najpopularniejszym wyborem. W przypadku USA padło na Yahoo, które od momentu zmiany zyskało na rynku wyszukiwarek dwa punkty procentowe. Te same dwa punkty straciło Google, jest więc to bezpośrednia przyczyna i pstryczek wymierzony w stronę tej firmy.

Choć korporacja nadal posiada przygniatającą przewagę i obsługuje 75% internautów poszukujących w Sieci informacji, to jednak tym działaniem pokazuje, że zmiana w Firefoksie nie jest dla niej, oraz dla jej inwestorów bez znaczenia – takie „zaproszenia” z pewnością pomogą odrobić stratę, nawet, jeżeli tylko częściowo. Póki co trudno powiedzieć, czy Yahoo może za sprawą współpracy z Mozillą liczyć na dalsze zwiększenie udziałów. Najważniejsze, że udało się pokazać, iż Google nie jest jedynym możliwym wyborem.

Nie jest to zupełnie nowa strategia jaką stosuje Google. Podobną od dawna prowadzi wobec użytkowników Internet Explorera, którzy mogą w łatwy sposób zmienić wyszukiwarkę i stronę domową za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Pytanie brzmi, czy przy braku współpracy Google będzie namawiać także do całkowitego zrezygnowania z liska – użytkownicy przeglądarki Microsoftu z pewnością mieli już okazję niejednokrotnie zobaczyć niewielki prostokąt informacyjny zachęcający do przejścia na „szybsze” Google Chrome. Obserwując statystyki udziału przeglądarek z ostatnich dwóch lat, trudno nie dojść do wniosku, że mogło to mieć niebagatelny wpływ na zajęcie przez Chrome pozycji lidera.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.