Google zamyka usługę darmowego Wi-Fi: w niektórych lokalizacjach nie przetrwała 3 mies.

Google zamyka usługę darmowego Wi-Fi: w niektórych lokalizacjach nie przetrwała 3 mies.17.02.2020 15:09

Google powiadomił o zamknięciu usługi Station, której celem było zapewnienie darmowego Wi-Fi dla mieszkańców krajów rozwijających się. Spółka nie ukrywa, że program był nieopłacalny.

Tak, nieopłacalny – bo nikt nie mówił tu o pro publico bono i jakimś przejawie filantropii. Google chciał zarabiać na wyświetlaniu reklam. Tam, gdzie nominalnie nie zarobiłby niczego, skoro mieszkańcy nie mieli dostępu do sieci. Usługa zadebiutowała w styczniu 2016 r. w Indiach na dworcu Mumbai Central, a później rozeszła na kilkaset innych lokalizacji, m.in. w Indonezji, Meksyku, Brazylii i RPA.

Choć w kulminacyjnym momencie, w czerwcu 2018 r., Google podawał, że ma 8 mln użytkowników darmowego Wi-Fi miesięcznie, z czego każdy zużywa średnio 350 MB danych, finalnie przedsięwzięcie okazało się nieopłacalne. Można się domyślić, że monetyzacja była niższa niż zakładano.

Mimo że jeszcze w listopadzie 2019 r. powstało 125 nowych punktów dostępu, a do listy wspieranych dołączył nowy kraj, RPA, program Station odchodzi w zapomnienie. Nie oznacza to jednak, że wbudowane w jego ramach punkty Wi-Fi znikną. Google i tak nie budował ich sam, korzystając z umów z lokalnymi przedsiębiorcami. Teraz infrastruktura powróci w macierzyste ręce. Przykładowo, indyjska firma RailTel już zdążyła ogłosić, że wsparcia nie przerwie.

Co to oznacza w skali globalnej? Na pewno jest to swoista porażka modelu biznesowego opartego wyłącznie na reklamach, w którym swego czasu giganci upatrywali szansy na zdobycie rynków wschodzących. Fakt faktem darmowe Wi-Fi to nie tylko Google Station, ale także chociażby projekt Internet.org autorstwa Facebooka. Ten drugi niby jeszcze się trzyma. Ale jak długo?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.