Google zmienia wymogi stawiane twórcom aplikacji dla Androida

Google zmienia wymogi stawiane twórcom aplikacji dla Androida26.08.2013 15:06
Marcin Paterek

Google wprowadziło szereg znaczących zmian do regulaminu, który dotyczy wszystkich twórców aplikacji dostępnych w sklepie Play. Doprecyzowują one wiele dotychczasowych zapisów: począwszy od metod wyświetlania reklam, przez omówienie zmian w zakresie mikrotranskacji i nielegalnych praktyk towarzyszących publikacji programów, a na ochronie przed szerzeniem nienawiści kończąc.

Listę najważniejszych zmian otwierają zapisy obejmujące metody wyświetlania reklam. Przede wszystkim Google wycofało możliwość wyświetlania ich w obszarze powiadomień, chyba że są związane z podstawowymi funkcjami aplikacji (przykładowo, aplikacja wyszukująca oferty tanich biletów lotniczych może powiadamiać o znalezionych promocjach). Koncern rozprawił się także z pełnoekranowymi reklamami, które wywierają złe wrażenie — użytkownik nie może być zmuszany do kliknięcia lub przesłania danych osobowych w celach marketingowych, dlatego taka „ściana reklam” ma zawierać rzucający się w oczy przycisk, który pozwoli ją ominąć bez żadnych konsekwencji.

Na tym nowości się nie kończą. Aplikacje nie mogą wprowadzać w systemie jakichkolwiek zmian bez wyraźnej zgody użytkownika. Google podkreśla, że użytkownik musi dokładnie wiedzieć, z którą aplikacją jest powiązana każda reklama lub z której pochodzi. Dodatkowo reklamy nie mogą bez wiedzy użytkownika modyfikować żadnego aspektu urządzenia poza swoim obszarem, w tym tworzyć skrótów, zakładek w przeglądarce czy innych ikon, które będą prowadzić do treści reklamowych lub produktów firm trzecich. Ponadto koncern wymaga, by wszystkie zmiany były łatwo odwracalne przez dostosowanie ustawień urządzenia, określenie preferencji reklamowych w aplikacji albo odinstalowanie aplikacji.

Wiele miejsca poświęcono również twórcom aplikacji, którzy uciekają się do różnych sztuczek, byle tylko móc wypromować swoje dzieło. W myśl nowego regulaminu, żaden element programu (jego nazwa, ikona, opis w sklepie czy dołączone zrzuty ekranu) nie może wprowadzać użytkownika w błąd lub być łudząco podobny do tych już istniejących. Dotyczy to także nazwy producenta lub podanej strony internetowej — Google nie życzy sobie takich zagrywek, a próba złamania zasad będzie grozić nałożeniem blokady. Do zabronionych zagrywek zaliczono także mylące opisy aplikacji lub faszerowanie ich słowami kluczowymi, których zadaniem jest manipulowanie rankingiem lub trafnością wyników wyszukiwania.

Co się samych aplikacji tyczy, twórcy nie mogą próbować zmienić miejsca żadnego produktu w sklepie (zarówno własnego, jak i konkurencyjnego) przez oferowanie korzyści użytkownikom w zamian za wystawienie konkretnej oceny. Google zabroniło również zachęcania do wyłączenia lub usunięcia aplikacji innego producenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to związane ze świadczoną usługą z zakresu bezpieczeństwa (a więc nie dotyczy to antywirusów, które walczą ze szkodliwym oprogramowaniem). Koncern jednocześnie podkreślił, że wykluczone jest szerzenie nienawiści wobec grup ludzi z powodu ich pochodzenia rasowego lub etnicznego, religii, niepełnosprawności, płci, wieku, statusu weterana, orientacji seksualnej bądź tożsamości płciowej.

Ostatnie zmiany w regulaminie dotyczą kwestii finansowych. Aplikacje umożliwiające hazard od dawna znajdują się na cenzurowanym, ale Google postanowiło zaliczyć do nich także bazujące na umiejętnościach gry, które oferują nagrody w postaci pieniężnej lub wartościowych przedmiotów. Co więcej, w przypadku zakupów wewnątrz aplikacji (zaliczono do tego wirtualną walutę i inne dobra niematerialne) jako metoda płatności musi być użyty system Google Play. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie te sytuacje, gdy aplikacja pozwala kupić fizyczne towary lub usługi (w tym bilety do kina, prenumeratę papierowego czasopisma) lub płatność dotyczy cyfrowych treści, które można wykorzystać poza aplikacją (np. pliki muzyczne).

Regulamin dotyczy wszystkich aplikacji dostępnych w Google Play. Ich twórcy mają do 23 września czas na przystosowanie programów do nowych wytycznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.