Gracze chcą DirectX 12 – więc Windows 10 bije rekordy popularności na Steamie

Gracze chcą DirectX 12 – więc Windows 10 bije rekordy popularności na Steamie02.08.2016 15:46

Klienci Steama zdecydowali – Windows 10 nadaje się do gier.Opublikowane właśnie na tej platformie wyniki pomiarówwykorzystywanego sprzętu i oprogramowania pokazują, że wśródgraczy (a trudno dziś przecież znaleźć poważnego gracza, co niekorzystałby ze Steama) najnowszy system Microsoftu bije wszelkierekordy. Korzysta z niego ponad 46,5% ankietowanych użytkowników.Czas się pogodzić z realiami – Windows 7 odchodzi do lamusa. I towcale nie powoli.

DirectX 12 przeważyło szalę. Niemal co drugi gracz może jużkorzystać z nowego interfejsu grafiki Microsoftu, dzięki temu, żezainstalował w ostatnich miesiącach Windows 10. Niebawem można sięspodziewać, że dotyczyć to będzie dwóch trzecich wszystkichgraczy – taki bowiem odsetek użytkowników Steama dysponujesprzętem, który DirectX 12 obsłuży. Po co więc trzymać sięprzestarzałej „siódemki” czy „ósemki”, które nie pozwoląwykorzystać pełni możliwości sprzętu?

Tak właśnie myślą gracze. W większości zapewne poprzezdarmowe uaktualnienie, w ciągu lipca miliony z nich instalowałyWindowsa 10 (głównie w 64-bitowej wersji) zwiększając jego udziałdo 44,93% (+1,99 p.proc. w stosunku do czerwca). Z 32-bitowej wersjitego systemu korzysta tylko 1,59% (+0,07 p.proc.). Najwięcejstraciły 64-bitowe Windows 7 (29,70%, -0,91 p.proc.) oraz Windows8.1 (9,38%, -0,69 p.proc.)

Windows 10 wśród użytkowników Steama nie ma więc konkurencji.Trudno za taką uznać MacOS-a, który w swoich wszystkich wersjachmiał 3,40% (-0,20 p.proc.), nie mówiąc już o Linuksie (0,82%,+0,02 p.proc.). Czy oznacza to klapę linuksowego grania w ogólności,a Maszyn Parowych Valve w szczególności?

Microsoft i NVIDIA – a konkurencja ledwo zipie

Niestety chyba tak – co prawda Steam Survey nie włącza się utych, którzy korzystają z trybu pełnoekranowego (Big PictureMode), czyli właśnie graczy korzystających ze Steam OS-a,niektórzy też mówią, że na Linuksie ankietę widzi się znacznierzadziej, niż na Windowsie, ale nie czarujmy się, Steam Machineswcale się dobrze nie sprzedają, a nadzieje linuksowych graczytopnieją. W lutym 2013 roku, tj. miesiąc po wydaniu oficjalnegoklienta Steam na Linuksie, „pingwinowe” systemy w tym sondażuuzyskały 2%. Od tamtego czasu obserwujemy jedynie regresję, doustabilizowania się na poziomie niespełna 1%. Trudno by byłoinaczej, skoro z liczącej niemal 10 tys. pozycji biblioteki Steama,na Linuksa (i SteamOS-a) dostępnych było ok. 4,8 tys. tytułów, wtym 2491 gier, z których aż 2103 zaklasyfikowano jako „indyki”(niezależne).

Zostawmy jednak Linuksa w spokoju i przyjrzyjmy się jeszczezwiązanym z DirectX 12 trendom w kartach graficznych. Jak pewniedobrze wiecie, AMD od wielu miesięcy próbuje przedstawić Radeonyjako te układy graficzne, które najwięcej na DirectX 12skorzystają. I faktycznie, niezależne benchmarki pokazują, że icharchitektura Graphics Core Next lepiej wypada przy zastosowaniuobliczeń asynchronicznych w DirectX 12, niż architektury Maxwell iPascal Nvidii. I co z tego? Ano nic z tego. Świetne wyniki w Ashesof Singularity wcale nie zmieniły trendu – z kart zielonychkorzysta już 56,98%, o ponad 5 pkt. proc. więcej niż w lutym tegoroku. Czerwonym zostało 24,68%, tj. o 4 pkt. proc. mniej niż wlutym.

Czy Steam ma miejsce na Windowsie 10?

Warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii w odniesieniu doWindowsa 10 i platformy Steam. Tydzień temu Tim Sweeney z Epic Gamesstwierdził,że Microsoft zamierza zniszczyć Steam, by przeciągnąć graczy doswojego sklepu. Zrobić to miałby za pomocą Universal WindowsPlatform (UWP), pogarszając w kolejnych edycjach Windowsa 10wsparcie dla win32 i wzmacniając UWP. W końcu gracze mieliby miećtak bardzo dość błędów na Steamie, że uznają Windows Store zaświetną alternatywę.

Microsoft zdecydowanie zaprzeczył tym pomówieniom. W oficjalnymoświadczeniu stwierdzono, że Tim jest szanowaną postacią wświecie gier i ceni się jego opinie, jednak Universal WindowsPlatform jest w pełni otwartym ekosystemem, dostępnym dla każdegoprogramisty, który może być wspierany przez każdy sklep.Celem Microsoftu jest sprawienie, by Windows był najlepsząplatformą deweloperską, bez względu na to, z jakichtechnologii programiści chcą korzystać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.