Instagram dla dzieci? Organizacje na rzecz bezpieczeństwa nalegają, by Zuckerberg porzucił pomysł

Instagram dla dzieci? Organizacje na rzecz bezpieczeństwa nalegają, by Zuckerberg porzucił pomysł16.04.2021 17:47
fot. Paula Bronstein/Getty Images
Artykuł sponsorowany

Facebook prowadzi prace nad wprowadzeniem specjalnej wersji platformy Instagram przeznaczonej wyłącznie dla dzieci do lat 13. Pomysł ten nie spodobał się wielu grupom na rzecz bezpieczeństwa dzieci. Obawiają się o ich bezpieczeństwo i apelują do dyrektora generalnego Facebooka, Marka Zuckerberga, aby porzucił plany wprowadzenia tej wersji serwisu.

Łącznie sprzeciw wyraziło aż 35 organizacji oraz 64 ekspertów, którzy zajmują się tematyką bezpieczeństwa dzieci. Mają poważne zastrzeżenia wobec poszanowania prywatności oraz wpływu Instagrama na psychikę dzieci, w tym poczucie własnej wartości i na presję bycia idealnym.

Tych 99 sygnatariuszy podpisało się pod listem otwartym z ramienia Campaign for a Commercial-free Childhood (Kampania dzieciństwa wolnego od reklam) i skierowało go do Marka Zuckerberga.

[quote]"Instagram wzbudza poczucie ciągłego niepokoju o to, że omija nas coś potencjalnie ważnego [tzw. FOMO - przyp. red.] i wzmacnia chęć bycia docenionym przez rówieśników. W wyniku tego dzieci i nastolatki ciągle sprawdzają swoje telefony i dzielą się zdjęciami.[/quote]

Nastawienie na auto-prezentację, wygląd i tworzenie własnej marki zagraża prywatności nastolatków i ich dobrostanowi psychicznemu" – możemy wyczytać z listu.

To nie pierwszy raz, gdy ktoś kwestionował intencje Facebooka w tym temacie. 5 kwietnia 2021 r. kilku polityków z Izby Przedstawicieli oraz senatorów amerykańskich również wystosowała list do Zuckerberga w sprawie specjalnej wersji Instagrama.

Byli zdania, że dzieci są szczególnie podatne na zagrożenia i manipulację w internecie, a ich własne zdjęcia stanowią niezwykle wrażliwe zdanie. Senatorzy Edward Markey, Richard Blumenthal oraz Kathy Castor i Lori Trahan z Izby Reprezentantów mają poważne obawy, czy Facebook jest w stanie ochronić prywatność dzieci.

Jaka jest reakcja Facebooka?

[quote]"Dzieci już i tak są w stałym podłączeniu do sieci, gdzie chcą łączyć się z rodziną i przyjaciółmi, bawić się i uczyć. Chcemy im pomóc w tym, tak aby mogły tego dokonać w bezpieczny i stosowny do ich wieu sposób. Pragniemy znaleźć praktyczne rozwiązania do ciągle nierozwiązanego problemu, jakim jest okłamywanie aplikacji proszących o podanie wieku". – twierdzi firma Zuckerberga.

[/quote]Gigant mediów społecznościowych utrzymuje, że "Instagram dla dzieci poniżej 13-tego roku życia" będzie prowadzony przez rodziców. Firma ma również pracować nad nowym systemem weryfikacji wieku, tak aby osoby poniżej 13. lat nie mogły zakładać kont i logować się na "standardowego" Instagrama.

Organizacje, które obecnie nawołują Marka Zuckerberga do porzucenia projektu są zdania, że dzieci do 13. roku, które korzystają z Instagrama raczej już nie przejdą na nową wersję tej platformy. Zamiast tego może ona przyciągnąć jeszcze młodszą publikę, która do tej pory nie korzystała z Instagrama w ogóle.

Psychiatra, Dr Bernadka Dubicka z Royal College of Psychiatrists uważa, że dzieci mogą być narażone na "uzależniające algorytmy" mediów społecznościowych. W wypowiedzi dla The Telegraph, specjalistka jest zdania, że wyzbycie się "uzależniającej natury algorytmów" nie jest w interesie Facebooka.

Warto podkreślić, że Facebook w 2017 r. wydał Messenger Kids, kierowany dla dzieci w wieku 6-12 lat, ale wielu ekspertów związanych z tematyką zdrowia psychicznego dzieci przekonało do tego, aby Facebook zlikwidował tę aplikację. Stały za tym opracowania naukowe, które dowiodły, że korzystanie z urządzeń cyfrowych i mediów społecznościowych jest szkodliwe dla dzieci i nastolatków, hamując ich rozwój psychiczny.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.